MEDaftale og håndbog
MEDhåndbogen er primært tænkt som en hjælp til at implementere den lokale MEDaftale i Albertslund Kommune.
MEDaftalen 2023
Det bemærkes, at plancherne over MED- og arbejdsmiljøorganisationen jævnligt opdateres, når der sker ændringer. De seneste ændringer fremgår af SBSYS-sag: 81.38.04-A21-1-21. Det er de DEFGO-ansvarlige der har ansvaret for at plancherne er opdateret.
Link til Rammeaftale om MEDindflydelse og MEDbestemmelse. Parternes rammeaftale, som er en minimums aftale, der gælder for alle kommuner
Opgaver i MED
Se forslag til årshjul her og Tjekliste for arbejdsmiljøet her
Personalepolitiske målsætninger
Retningslinjer
Procedureretningslinjer for:
- Budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold
Besluttet i KommuneMED (31. marts og) 12. september 2016 - Større rationaliserings- og omstillingsprojekter
Besluttet i KommuneMED 12. september 2016 - Drøftelse af kommunens personalepolitik
Besluttet i KommuneMED 12. december 2016
fremgår alle af den lokale MEDaftales Bilag J
Retningslinjer for:
- Vold og trusler om vold
- Krænkende handlinger på arbejdspladsen (uden om sociale medier)
- Krænkende handlinger, herunder Mobning og seksuel chikane på sociale medier
- Vejledning til retningslinjer om vold og trusler samt krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane på sociale medier
- Identificering, forebyggelse og håndtering af arbejdsrelateret stress
- Sygefravær
- Optagelse af samtaler
- Arbejdsmiljølederens rolle - se bilag I i MEDaftalen
- TRIO samarbejdet - se MEDaftalen herunder bilag H i MEDaftalen
- Fleksibel arbejdsplads, -former og -tid
KommuneMED er enige om, at der ikke udarbejdes retningslinjer for
- Indhold og opfølgning på trivselsmålinger
- Regelmæssig evaluering af anvendelse af MUS i kommunen
- Aftale for sundhed
JBN/ABR juni 2024
Kend din MEDaftale - Ny MEDaftale 2024
KommuneMED inviterer til en gennemgang af MEDaftalen, den 13. marts 2024 i KB salen, kl. 12.30 - 15.00.
Du finder slidsene fra gennemgangen her
Link til øvelse i Padlet - Kend din MEDaftale - gruppedrøftelse