Guide til oprydning
Her kan du finde information om, hvordan du rydder op på medarbejdersiden.
De 4 oprydningspunkter
- Reducer i antallet af sider både for læserens skyld, men også for egen. Det skal gerne blive det lettere at have overblik over eget indhold og opdaterer i hverdagen.
- Begræns oprettelsen af nye sider for at undgå, at læseren overvældes af at skulle klikke meget rundt.
- Overvej altid, hvor læseren logisk vil lede efter informationen, eller hvor det giver mest mening i forhold til emne eller arbejdsgang.
-
Hold siderne enkle og overskuelige. Undgå både at lave for mange særlige designs og også for designfattige sider. Brug denne side som inspiration til din struktur.
- Brug accordion-funktionen (ligesom denne udfoldelig boks) til dine tekster, fx til ofte stillede spørgsmål eller detaljerede beskrivelser. Det giver et mere ryddeligt førstehåndsindtryk og gør det nemt at få overblik og finde det, der ledes efter.
Find accordionfunktionen ved at klikke på ’Tilføj indhold’ i backoffice og vælg derefter ’accordion’.
- Fremhæv vigtig og kort information ved brug af fokusbokse i højre side (kaldet for sidebaren), det kan fx være blanketter, kontaktinfo eller links.
Find fokusbokse ved at klikke på de tre prikker (•••) og vælg derefter ‘Sidebar’. Herefter kan du vælge mellem flere forskellige designs.

- Opdater indholdet på dine sider ved kun at medtag den nødvendige information for læseren.
- Hvis indholdet er relevant i flere sammenhænge, så brug krydslink i stedet for at kopiere teksten.
- Hold sproget enkelt ved fx at undgå fagsprog, lange forklaringer eller andet. Se pdf'en: Retningslinjer for indhold til medarbejdersiden for tips til at gøre sproget læsevenligt.
For at gøre det muligt at søge efter indholdet, skal du bruge relevante søgeord i:
- Overskrifter
- Brødtekst
- Metadata, hvor det er muligt
Tænk over, hvilke ord eller vendinger medarbejdere typisk vil søge på. Skriv søgeord ind i backoffice ved at klikke på ’Søgemaskineoptimering’ og vælg derefter ’søgeord’. Skriv herefter det relevante søgeord og tryk enter.
Husk excelarket
I vores fællesmappe i sbsys findes excelarket, som skal opdateres hver gang, der laves ændringer på medarbejdersiden.
Mappen har nummeret: 00.13.00-A00-1-25
Søge efter dette nummer i sbsys.
- Excelarket bruges til at holde overblik over den store mængde af materiale, der ligger på medarbejdersiden.
- Excelarket skal også bruges i oprydningsprocessen til at få sorteret i indholdet og sikre, at webredaktørene arbejder med oprydningen.
- Hvis excelarket ikke opdateres, bliver det umuligt for projektgruppen at holde overblikket over, hvor lang vi er i oprydningsarbejdet.
- Excelarket har 1 fane med et samlet overblik og 6 faner med indhold.
- Indholdet er struktureret efter de hovedmenupunkter, der findes på medarbejdersiden.
- Små undersider er ikke medtaget endnu, men kan nemt tilføjes af webredaktørerne, hvis det er nødvendigt.
- Alt indhold har fået en ansvarshavende redaktør.
- Kig fanerne igennem for at se, hvor dit navn står placeret.
- Excelarket skal opdateres, når du laver ændringer på medarbejdersiden.
- Marker dine sider i farverne: rød, gul eller grøn:
- Rød = Siden skal slettes eller deaktiveres.
- Gul = Siden er under udarbejdelse.
- Grøn = Siden er færdigredigeret efter retningslinjerne for oprydningsprocessen.
Hjælp og vejledning
- Her kan du finde retningslinjerne for oprydningen på medarbejdersiden (pdf).
- Her kan du finde et nummeret sbsys-mappen, hvor excelarket skal opdateres: 00.13.00-A00-1-25
Inspiration
Du kan finde mere inspiration til at skrive og designe til hjemmesiden her:
-
Kommuneplatformens webguides
Kode til login: Albertslund2021