Gå til hovedindhold

Aktindsigt

Aktindsigter kan have forskellige former: partsaktindsigt efter forvaltningsloven, aktindsigt efter offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, og indsigt efter persondataloven. 

17. aug. 2021
  • Læs op

Indhold

    Aktindsigt efter forvaltningsloven

    Når en person beder om aktindsigt i en sag vedkommende er part i, skal anmodningen behandles efter reglerne om partsaktindsigt i forvaltningsloven. Partsaktindsigter skal behandles af den afdeling, der er ansvarlig for den sag der bedes om aktindsigt i. Hvis der bedes om aktindsigt i flere sager i flere afdelinger skal afdelingerne aftale indbyrdes om der sendes én samlet afgørelse eller flere. Den eller de ansvarlige afdelinger skal selv sikre, at anmodningen besvares inden for den lovbestemte frist. Jura bistår med rådgivning i tvivlsspørgsmål. 

     

    Aktindsigt efter offentligheds- og miljøoplysningsloven

    Når en person beder om aktindsigt i en sag vedkommende ikke er part i, skal anmodningen behandles efter reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven – og i visse tilfælde i miljøoplysningsloven. Sådanne anmodninger skal sendes til Jura, som herefter indhenter materiale fra afdelingerne, holder tråd i sagen og skriver afgørelse m.v. Den afdeling der er ansvarlig for den sag der bedes om aktindsigt i, har ansvaret for, at levere det relevante materiale til Jura. Hvis der er flere afdelinger der har relevante sager, dokumenter eller oplysninger til besvarelsen skal afdelingerne alle levere deres materiale til Jura og er ansvarlig for, at Jura modtager alt relevant materiale til besvarelse af sagen. Jura sørger for, at kvittere for sagen og holde anmoder underrettet om eventuelle forsinkelser i sagsbehandlingstiden, men afdelingerne skal sikre, at bidrag leveres hurtigst muligt til Jura da sagerne skal behandles inden for 7 arbejdsdage. 

     

    Aktindsigt efter GDPR

    Når en person beder om indsigt i oplysninger kommunen ligger inde med om personen selv er der tale om indsigt efter persondataloven. Sådanne anmodninger skal sendes til den GDPR-ansvarlige i IT, som herefter indhenter materiale fra afdelingerne og træffer afgørelsen. Afdelingerne vil blive bedt om at supplere materialet med oplysninger om formålet med, at vi er i besiddelse af oplysningerne.

     

    Har du spørgsmål?

    Spørgsmål om aktindsigt og anmodninger om aktindsigt efter offentlighedsloven og miljøoplysningsloven sendes til: jura@albertslund.dk

    Spørgsmål om aktindsigt og anmodninger om indsigt efter persondataloven sendes til: gdpr@albertslund.dk 

    Hvis du er i tvivl om hvilken en kategori din aktindsigtsanmodning hører til, bedes du kontakte jura

     

    Vi gør opmærksom på, at der arbejdes på en ny beskrivelse af opgavefordeling og procedurer, samt nye skabeloner til afgørelser om aktindsigt.

     

    Opgavefordeling vedr. aktindsigt

     

    Sidst opdateret: 26. september 2024