Gå til hovedindhold

Tværgående Kompetenceudvikling

Tværgående kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere i Albertslund Kommune.

26. aug. 2021

Indhold

    Der er 6 forskellige kompetenceudviklingspakker ud fra 6 forskellige målgrupper.

    Hver enkelt pakke indeholder beskrivelser af de enkelte tilbud. Noget kompetenceudvikling skal man selv tilmelde sig hos eksterne udbydere og andre tilbud afholdes internt og udbydes løbende på Medarbejdersiden.

    Alt efter hvilket tilbud du ønsker at gøre brug af (efter aftale med din leder), er det vigtigt, at du orienterer Økonomi og Stab, som det fremgår i beskrivelsen af det enkelte tilbud. Det skyldes behovet for et økonomisk overblik af hensyn til gældende regler om indkøb og udbud.

    Hjælp til finansiering

    Husk at det er muligt at søge finansiering til kompetenceudvikling hos Den Kommunale Kompetencefond. Læs mere her

    Lederuddannelse til alle

    Alle nye ledere i Albertslund Kommune skal have en formel lederuddannelse. Det betyder, at nye ledere, der ikke har en lederuddannelse på minimum diplom-niveau, skal gennemføre diplomlederuddannelsens 3 obligatoriske moduler, valgfaget Ledelse og økonomistyring og afgangsmodulet.

    De 3 grundmoduler er 1. Det personlige lederskab og forandring2. Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling samt 3. Organisation, udvikling og samskabelse.

    HR & Løn anbefaler, at den nye leder "lander i jobbet" og har et halvt til et helt år i organisationen, før lederen starter i diplomlederuddannelsen. 

    Finansiering

    De 3 grundmoduler og afgangsprojektet og bøger, som indgår i pensum til disse moduler finansieres af en central pulje. 

    Valgfaget Ledelse og økonomistyring og eventuelt andre valgfag og bøger til disse fag finansieres decentralt.

    Inden tilmelding til uddannelsen sender leders leder en uddannelsesplan til Økonomi og Stab (jbn@albertslund.dk) om, at en kandidat begynder på lederuddannelse. Lederne får direkte besked om, hvorvidt finansieringen af uddannelsen er godkendt.

    Ved central finansiering sendes regning til EAN Nr. 5798008869631 med tydelig angivelse af navn, afdeling og uddannelsesaktivitet.

     

    Obligatorisk introkursus for nye ledere

    For at sikre en fælles forståelse af de forventninger, krav og muligheder man mødes med som ny leder i Albertslund Kommune, skal alle nye ledere deltage i et obligatorisk introduktionsforløb, som klæder lederne på til at varetage et lederjob i Albertslund Kommune. Forløbet tilrettelægges af Økonomi og Stab og gennemføres to gange om året. Forløbet suppleres af en introduktion til den specifikke arbejdsplads, afdelingen og området.

    Nyansatte ledere tilmeldes automatisk det næstkommende introkursus, og vil få nærmere besked via mail. Da introkurserne kun afholdes to gange årligt, kan der gå et stykke tid fra ansættelsen til nye ledere inviteres til introkursus.

    Masteruddannelse

    Ledere på niveau 3 kan tilbydes at tage en masteruddannelse i ledelse. Ledere på niveau 4 vil undtagelsesvist kunne tilbydes en master i ledelse. Såfremt en leder på niveau 4 tager en masteruddannelse i ledelse, skal leders leder ansøge Direktørforum.

    Der findes forskellige masteruddannelser i ledelse. En masteruddannelse svarer i akademisk niveau til en kandidatuddannelse. De tager alle afsæt i forskningsbaseret viden, og pensum består især af tekster skrevet af forskere. Udbyttet af en master i ledelse er:

    • aktuel viden om ledelse
    • perspektiver til at reflektere over egen ledelsespraksis og organisatorisk kontekst
    • praksisnær undervisning
    • opbygning af netværk med andre ledere

    Ansøgning om master i ledelse sendes til Økonomi & Stab (jbn@albertslund.dk) med angivelse af udbyder, pris og oplæg til finansiering af de enkelte fag.

     

    Valgfag på diplomniveau

    Nye ledere som har gennemført grundmodulerne i diplomlederuddannelse samt mere erfarne ledere har mulighed for at tage valgfag på diplomniveau – fx. valgfag der fokuserer på kommunikation eller procesledelse.

    Komponent udbyder Den offentlige lederuddannelse (DOL). Det er muligt at få meritoverført fag til Diplom i ledelse.  

    Modulerne finansieres decentralt.

    Jobbytte

    Ledere på samme lederniveau opfordres til at sammensætte et sparringsforløb, hvor man kan følge hinanden tæt i en periode, observere, sparre samt "varetage ledelse" for hinanden. Formålet er at skabe ny selvindsigt, inspirere og blive inspireret og derigennem opnå ledelsesmæssig udvikling.

     

    Ledelsesudvikling, inspiration og netværk.

    Ledere i Albertslund mødes i lederforum til lederdage og lederdøgn. Formålet med de fælles samlinger i lederforum er både at understøtte fælles kompetenceudvikling og sparring og netværk på tværs. 

    På lederdøgnet i april 2024 blev samtlige ledere tilbudt at deltage i et ledernetværk med sparring, relationer og faglige drøftelser i centrum. På baggrund af ledernes tilmeldinger blev der nedsat i alt tre ledernetværk med 6-7 deltagere i hvert netværk. Netværkene er blevet nedsat for en to-årig periode, og lederne har forpligtet sig til at deltage i hele perioden. De tre netværk havde deres første møde i november 2024.

    På lederdagen den 7. oktober 2025 gav lederforum input til et kommende ledelsesprogram for alle ledere i Albertslund Kommune. 

    Ledelsesprogrammet er to-årigt og skal igangsættes i foråret 2026. Mere information følger. 

     

    Finansiering

    • Masteruddannelse finansieres delvist af centrale midler og delvist af lederens egen afdeling/direktørområdet.
    • Valgfag på diplomniveau finansieres decentralt.
    • Lederdage og aktiviteter for Lederforum finansieres centralt.

    Diplomlederuddannelse

    Et eller flere af grundmodulerne i Diplom i ledelse kan tilbydes medarbejdere med et særligt talent for ledelse, såfremt de forventes at skulle varetage ledelse i Albertslund Kommune i nær fremtid.

    Finansiering

    • Diplomlederuddannelse til særlige talenter finansieres decentralt

    Intro til alle nye medarbejdere

    For at sikre en fælles forståelse af de forventninger, krav og muligheder man mødes med som ny medarbejder i Albertslund Kommune, skal alle nye medarbejdere deltage i en introdag. Her introduceres til Albertslund Kommunes:

    • Historie
    • Organisation
    • Værdier
    • Centrale politikker
    • Centrale målsætninger
    • De fysiske omgivelser (guidet bustur i Albertslund Kommune)

    Introdagen udbydes via Medarbejdersiden og mail. 

    Nyt program er på vej.

     

    Kommunom-uddannelse

    Som administrativ medarbejder i Albertslund Kommune har du mulighed for at søge om at få bevilget efteruddannelse i form af kommunomuddannelsen (fællesdel, 2 valgfag og afgangsprojekt). Din leder skal anbefale, at du går i gang med uddannelsen/de enkelte fag.  Du kan læse mere om uddannelsen på www.cok.dk og i folderen om uddannelsen.

    Regelgrundlaget for kommunom er som udgangspunkt Overenskomsten for kontorpersonale og IT-personale m.fl.

    Øvrige administrative medarbejdere kan dog også søge om optagelse på kommunom efter aftale med deres leder. 

    Kommunomuddannelsen er den eneste uddannelse, som er direkte målrettet til ansatte i kommuner og regioner. Uddannelsen giver adgang til en lang række uddannelser på diplomniveau.

    Kommunomuddannelsen består af tre dele: fællesdelen, specialedelen og et afgangsprojekt. Uddannelsens omfang svarer til 60 ECTS-point. ECTS-point er et fælles europæisk system, som beskriver omfanget og arbejdsmængden på en uddannelse. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsuddannelse. Undervisningen foregår en dag om ugen i dagtimerne. Uddannelsen kan gennemføres på deltid over 2,5 år.

    Økonomi og Stab udsender 2 gange årligt information om ansøgningsprocedure til lederne, typisk i april og november.  Det anbefales at have en løbende dialog med sin leder om kommunomuddannelsen.

    Særligt for kontorelever

    Hvis du bliver fastansat i en kommune, når du er færdig som elev, kan du læse videre på kommunomuddannelsen. For ansatte, der har gennemgået den kommunale elevuddannelse, skal der gives tilbud om, at du kan starte på fællesdelen umiddelbart efter, at elevuddannelsen er afsluttet. Hvis du ansættes i en anden kommune, skal tilbuddet gives umiddelbart efter 1 års ansættelse.

    Forud for tilmelding til uddannelsen orienteres Økonomi og Stab (plc@albertslund.dk) af økonomiske og udbudsmæssige årsager. 

    Kurser og uddannelse fra Komponent

    Komponent er en kommunalt ejet konsulenthus, som udbyder uddannelser, kurser, specialdesignede kurser og analyser til kommunerne. Ud over Kommunom-uddannelsen udbyder Komponent også Den offentlige lederuddannelse og Sundhedskommunom-uddannelsen. Se mere på Komponents hjemmeside.

    Kurser finansieres decentralt, bortset fra Kommunom, se ovenstående.

    Finansiering

    Ved central finansiering sendes regningen til EAN nr. 579800886931 med tydelig angivelse af navn, afdeling og uddannelsesaktivitet.

    Økonomi og Stab udbyder en række redskabskurser for nyansatte, medarbejdere der har brug for opfriskningskurser, og for erfarne brugere der har brug for hjælp og sparring til specifikke udfordringer. Underviserne er som oftest ansatte i Økonomi og Stab. 

    Kurserne annonceres og udbydes på Medarbejdersiden.

    Finansiering

    Alle redskabskurser finansieres af Økonomi og Stab med undtagelse af rekrutteringskurset, der finansieres centralt.

    Obligatoriske uddannelser

    MED-grunduddannelsen

    Alle MED-repræsentanter er forpligtet til at gennemføre en MED-grunduddannelse. Uddannelsen udbydes internt via Parternes Uddannelses Fællesskab.

    Tilmelding her

    Obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse

    Alle arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere skal gennemføre den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelsen udbydes af Parternes Uddannelses Fællesskab (PUF).

    Tilmelding her.

    Temakurser

    Der udbydes årligt en række centrale kurser om MED og arbejdsmiljø. KommuneMED beslutter hvilke kurser, der udbydes på baggrund af den årlige arbejdsmiljødrøftelse. En del af kurserne udgør den supplerende arbejdsmiljøuddannelse, og andre er kurser målrettet andre dele af MED-organisationen. Der udarbejdes årligt en folder med alle årets kurser.

    Ud over de supplerende arbejdsmiljøkurser i folderen, kan den enkelte arbejdsleder eller arbejdsmiljørepræsentant tilmelde sig anden supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Arbejdsmiljørepræsentanten skal altid aftale deltagelse i supplerende arbejdsmiljøuddannelse med sin leder, før tilmelding.

    Finansiering

    De obligatoriske uddannelser finansieres af MED-midler, mens temakurserne finansieres af akutmidler, bygningsvedligeholdelsesrammen og MED-puljen. Udgifter til selvvalgte supplerende arbejdsmiljøkurser betaler enhederne selv.

    Sidst opdateret: 16. oktober 2025