Gå til hovedindhold

Tværgående Kompetenceudvikling

Tværgående kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere i Albertslund Kommune.

26. aug. 2021
  • Læs op

Indhold

    Der er 6 forskellige kompetenceudviklingspakker ud fra 6 forskellige målgrupper.

    Hver enkelt pakke indeholder beskrivelser af de enkelte tilbud. Noget kompetenceudvikling skal man selv tilmelde sig hos eksterne udbydere og andre tilbud afholdes internt og udbydes løbende på Medarbejdersiden.

    Alt efter hvilket tilbud du ønsker at gøre brug af (efter aftale med din leder), er det vigtigt, at du orienterer Økonomi og Stab, som det fremgår i beskrivelsen af det enkelte tilbud. Det skyldes behovet for et økonomisk overblik af hensyn til gældende regler om indkøb og udbud.

    Hjælp til finansiering

    Husk at det er muligt at søge finansiering hos Den Kommunale Kompetencefond. Læs mere her

    Lederuddannelse til alle

    Alle nye ledere i Albertslund Kommune skal have en formel lederuddannelse. Det betyder, at nye ledere, der ikke har en lederuddannelse på minimum diplom-niveau, skal gennemføre diplomlederuddannelsens 3 obligatoriske moduler, valgfaget Ledelse og økonomistyring og afgangsmodulet.

    De 3 grundmoduler er 1. Det personlige lederskab og forandring2. Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling samt 3. Organisation, udvikling og samskabelse.

    HR & Jura anbefaler, at den nye leder "lander i jobbet" og har et halvt til et helt år i organisationen, før lederen starter i diplomlederuddannelsen. 

    Finansiering

    De 3 grundmoduler og afgangsprojektet og bøger, som indgår i pensum til disse moduler finansieres af en central pulje. 

    Valgfaget Ledelse og økonomistyring og eventuelt andre valgfag og bøger til disse fag finansieres decentralt.

    Inden tilmelding til uddannelsen sender leders leder en uddannelsesplan til Økonomi og Stab (abr@albertslund.dk) om, at en kandidat begynder på lederuddannelse. Lederne får direkte besked om, hvorvidt finansieringen af uddannelsen er godkendt.

    Ved central finansiering sendes regning til EAN Nr. 5798008869631 med tydelig angivelse af navn, afdeling og uddannelsesaktivitet.

     

    Obligatorisk introkursus for nye ledere

    For at sikre en fælles forståelse af de forventninger, krav og muligheder man mødes med som ny leder i Albertslund Kommune, skal alle nye ledere deltage i et obligatorisk introduktionsforløb, som klæder lederne på til at varetage et lederjob i Albertslund Kommune. Forløbet tilrettelægges af Økonomi og Stab og gennemføres to gange om året. Forløbet suppleres af en introduktion til den specifikke arbejdsplads, afdelingen og området.

    Introkursets indhold:

    1. Præsentation af ledelsesstrukturen
    2. Introduktion til hvad det vil sige at lede i en netværksbaseret organisation
    3. Udarbejdelse af Dit personlige ledelsesgrundlag
    4. Kendskab til centrale visioner, politikker og strategier
    5. Indføring i basis økonomistyring i Albertslund kommune
    6. Kendskab til opgaver og ansvar vedr. lønadministration
    7. Indføring i personalejura
    8. Kendskab til retningslinjer for anvendelse af centrale It-værktøjer såsom Rollebien, SBSYS mm.
    9. Viden om miljøindsatsen i Albertslund Kommune
    10. Kendskab til ejendomsstyringen i Albertslund Kommune
    11. Kendskab til udbudsregler og kontraktstyring
    12. Kendskab til centrale styringsværktøjer og kompetenceudvikling i Albertslund Kommune

    Nyansatte ledere tilmeldes automatisk det næstkommende introkursus, og vil få nærmere besked via mail. Da introkurserne kun holdes i juni og november, kan der gå et stykke tid fra ansættelsen til nye ledere inviteres til introkursus.

    Introduktionsmentor

    Alle nye ledere tilbydes en introduktionsmentor fra en anden afdeling i kommunen, når de starter i Albertslund Kommune. Mentoren skal ligesom mentee selv være leder og begge parter indgår frivilligt i relationen.

    Formålet er:

    • at sikre nye ledere en ”livline” og en grundig introduktion til Albertslund Kommune.
    • at tilbyde nye ledere et tværgående netværk og et tværgående perspektiv på ledelse i Albertslund Kommune.

    Et mentorforløb varer 6 måneder og indeholder 3 faser: startfasen, mellemfasen og en slutfase

    Startfasen består af et introduktionsmøde mellem mentor og mentee. Formålet med mødet er:

    • at mentor og mentee lærer hinanden at kende.
    • at lægge rammerne for mentorforløbet, herunder at mentee formulerer, hvad hen/hun ønsker at få ud af forløbet. Mødet bookes af tovholderen, som deltager i starten af mødet for kort at introducere mentor og mentee til forløbet og for en for hinanden.

    Mellemfasen er hoveddelen i mentorforløbet. Formålet er:

    • at mentee som ny leder i Albertslund Kommune får en grundig introduktion til Albertslund Kommune.
    • at mentee får et tværgående netværk og et tværgående perspektiv på ledelse i Albertslund Kommune.
    • at mentee støttes i egen lederudvikling.

    Slutfasen har til formål at give feedback på mentormodellen. Økonomi & Stab følger op på tilbagemeldinger og overvejer justeringer af modellen årligt.

    Mentorerne er andre ledere i Albertslund Kommune. Forventningerne til introduktionsmentorerne er,

    • Et ønske om at hjælpe andre
    • At være god til at lytte
    • At blive bedre til at kommunikere
    • Et ønske om at få nye perspektiver på sig selv og Albertslund Kommune
    • Et ønske om at få større indsigt i andre mennesker
    • Har som udgangspunkt været leder i Albertslund Kommune i minimum 2 år
    • Har gennemført minimum de tre basismoduler på diplomuddannelsen i ledelse
    • Skal kunne stå til rådighed for mentee min. 3 timer månedligt, incl. tid til transport og forberedelse

    Hvis du ønsker at indgå i mentorkorpset, skal du indsende en udfyldt mentorprofil til André Schlünzen i HR & Løn.

    Masteruddannelse

    Ledere på niveau 3 tilbydes at tage en masteruddannelse i ledelse. Ledere på niveau 4 vil undtagelsesvist kunne tilbydes en master i ledelse. Såfremt en leder på niveau 4 tager en masteruddannelse i ledelse, skal leders leder ansøge Direktørforum.

    Der findes forskellige masteruddannelser i ledelse. En masteruddannelse svarer i akademisk niveau til en kandidatuddannelse. De tager alle afsæt i forskningsbaseret viden, og pensum består især af tekster skrevet af forskere. Udbyttet af en master i ledelse er:

    • aktuel viden om ledelse
    • perspektiver til at reflektere over egen ledelsespraksis og organisatorisk kontekst
    • praksisnær undervisning
    • opbygning af netværk med andre ledere

    Ansøgning om master i ledelse sendes til Økonomi & Stab (abr@albertslund.dk) med angivelse af udbyder, pris og oplæg til finansiering af de enkelte fag.

     

    Valgfag på diplomniveau

    Nye ledere som har gennemført grundmodulerne i diplomlederuddannelse samt mere erfarne ledere har mulighed for at tage valgfag på diplomniveau – fx. valgfag der fokuserer på kommunikation eller procesledelse.

    Komponent udbyder Den offentlige lederuddannelse (DOL). Det er muligt at få meritoverført fag til Diplom i ledelse.  

    Jobbytte

    Ledere på samme lederniveau opfordres til at sammensætte et sparringsforløb, hvor man kan følge hinanden tæt i en periode, observere, sparre samt "varetage ledelse" for hinanden. Formålet er at skabe ny selvindsigt, inspirere og blive inspireret og derigennem opnå ledelsesmæssig udvikling.

     

    MentorNetværk

    Alle ledere har mulighed for at få en ekstern mentor. Økonomi & Stab har kontakt til en ekstern konsulent, der har en stor pulje af mentorer fra offentlige og private virksomheder.

    Kontakt André Schlünzen for yderligere information.

     

    Inspiration mm.

    Der er sparring, netværk og inspiration til alle ledere via:

     

    Finansiering

    • Masteruddannelse finansieres delvist af centrale midler og delvist af lederens egen afdeling/direktørområdet.
    • Valgfag på diplomniveau finansieres decentralt.
    • Ekstern mentor finansieres decentralt.
    • Store Lederdag og aktiviteter for Lederforum finansieres centralt.

    Diplomlederuddannelse

    Et eller flere af grundmodulerne i Diplom i ledelse kan tilbydes medarbejdere med et særligt talent for ledelse, såfremt de forventes at skulle varetage ledelse i Albertslund Kommune i nær fremtid.

    Finansiering

    • Diplomlederuddannelse til særlige talenter finansieres decentralt

    Intro til alle nye medarbejdere

    For at sikre en fælles forståelse af de forventninger, krav og muligheder man mødes med som ny medarbejder i Albertslund Kommune, skal alle nye medarbejdere deltage i en introdag. Her introduceres til Albertslund Kommunes:

    • Historie
    • Organisation
    • Værdier
    • Centrale politikker
    • Centrale målsætninger
    • De fysiske omgivelser (guidet bustur i Albertslund Kommune)

    Introdagen udbydes via Medarbejdersiden og mail. 

    Kommunom-uddannelse

    Som administrativ medarbejder i Albertslund Kommune har du mulighed for at søge om at få bevilget efteruddannelse i form af kommunomuddannelsen (fællesdel, 2 valgfag og afgangsprojekt). Din leder skal anbefale, at du går i gang med uddannelsen/de enkelte fag.  Du kan læse mere om uddannelsen på www.cok.dk og i folderen om uddannelsen.

    Regelgrundlaget for kommunom er som udgangspunkt Overenskomsten for kontorpersonale og IT-personale m.fl.

    Øvrige administrative medarbejdere kan dog også søge om optagelse på kommunom efter aftale med deres leder. 

    Kommunomuddannelsen er den eneste uddannelse, som er direkte målrettet til ansatte i kommuner og regioner. Uddannelsen giver adgang til en lang række uddannelser på diplomniveau.

    Kommunomuddannelsen består af tre dele: fællesdelen, specialedelen og et afgangsprojekt. Uddannelsens omfang svarer til 60 ECTS-point. ECTS-point er et fælles europæisk system, som beskriver omfanget og arbejdsmængden på en uddannelse. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsuddannelse. Undervisningen foregår en dag om ugen i dagtimerne. Uddannelsen kan gennemføres på deltid over 2,5 år.

    Økonomi og Stab udsender 2 gange årligt information om ansøgningsprocedure til lederne, typisk i april og november.  Det anbefales at have en løbende dialog med sin leder om kommunomuddannelsen.

    Særligt for kontorelever

    Hvis du bliver fastansat i en kommune, når du er færdig som elev, kan du læse videre på kommunomuddannelsen. For ansatte, der har gennemgået den kommunale elevuddannelse, skal der gives tilbud om, at du kan starte på fællesdelen umiddelbart efter, at elevuddannelsen er afsluttet. Hvis du ansættes i en anden kommune, skal tilbuddet gives umiddelbart efter 1 års ansættelse.

    Forud for tilmelding til uddannelsen orienteres Økonomi og Stab (mqq@albertslund.dk) af økonomiske og udbudsmæssige årsager. 

    Kurser og uddannelse fra Komponent

    Komponent er en kommunalt ejet konsulenthus, som udbyder uddannelser, kurser, specialdesignede kurser og analyser til kommunerne. Ud over Kommunom-uddannelsen udbyder Komponent også Den offentlige lederuddannelse og Sundhedskommunom-uddannelsen. Se mere på Komponents hjemmeside.

    Kurser finansieres decentralt, bortset fra Kommunom, se ovenstående.

    Finansiering

    Ved central finansiering sendes regningen til EAN nr. 579800886931 med tydelig angivelse af navn, afdeling og uddannelsesaktivitet.

    Økonomi og Stab afholder en række redskabskurser for nyansatte, medarbejdere der har brug for opfriskningskurser, og for erfarne brugere der har brug for hjælp og sparring til specifikke udfordringer. Underviserne er som oftest ansatte i Økonomi og Stab. De forskellige kurser/ workshops/ værksteder har følgende temaer:

    • Rollebien
    • Diverse OPUS
    • SBSYS
    • eDagsorden
    • iHelp
    • Enalyser
    • Defgo
    • Officepakken- tips og tricks
    • Brug af Albertslund Kommunes design
    • Intro til brug af Albertslund Kommunes egen projektmodel (obligatorisk for alle projektledere med eller uden kompetencegivende projektlederuddannelse)
    • Den  gode rekruttering; fokus på funktionsbeskrivelser, stillingsbeskrivelser, jobannoncer m.m.
    • Den gode politiske sag

    Kurserne annonceres og udbydes på Medarbejdersiden.

    Finansiering

    Alle redskabskurser finansieres af Økonomi og Stab med undtagelse af rekrutteringskurset, der finansieres centralt.

    Obligatoriske uddannelser

    MED-grunduddannelsen

    Alle MED-repræsentanter er forpligtet til at gennemføre en MED-grunduddannelse. Uddannelsen udbydes internt via Parternes Uddannelses Fællesskab.

    Tilmelding her

    Obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse

    Alle arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere skal gennemføre den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelsen udbydes af Parternes Uddannelses Fællesskab (PUF).

    Tilmelding til PUF.

    Temakurser

    Der udbydes årligt en række centrale kurser om MED og arbejdsmiljø. KommuneMED beslutter hvilke kurser, der udbydes på baggrund af den årlige arbejdsmiljødrøftelse. En del af kurserne udgør den supplerende arbejdsmiljøuddannelse, og andre er kurser målrettet andre dele af MED-organisationen. Der udarbejdes årligt en folder med alle årets kurser.

    Ud over de supplerende arbejdsmiljøkurser i folderen, kan den enkelte arbejdsleder eller arbejdsmiljørepræsentant tilmelde sig anden supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Arbejdsmiljørepræsentanten skal altid aftale deltagelse i supplerende arbejdsmiljøuddannelse med sin leder, før tilmelding.

    Finansiering

    De obligatoriske uddannelser finansieres af SU midlerne, mens temakurserne finansieres af akutmidler, bygningsvedligeholdelsesrammen og MED-puljen. Udgifter til selvvalgte supplerende arbejdsmiljøkurser betaler enhederne selv.

    Sidst opdateret: 8. februar 2024