Gå til hovedindhold

Arbejdstid

Den generelle regulering af arbejdstiden, deltidsarbejde og adgang til højere timetal.

25. aug. 2021
  • Læs op

Indhold

    Medarbejdere i Albertslund Kommune, der er ansat på deltid, skal have en mødetidsplan. Dette gælder dog ikke for medarbejdere, der kører systemet "KMD Vagtplan". En mødetidsplan er vigtig, fordi den skaber klarhed  over, hvornår medarbejderen er på arbejde. Derudover sikrer den, at medarbejderens feriesaldo er korrekt, og at der kun registreres ferie på de tidspunkter, hvor medarbejderen reelt skulle arbejde.

    Et eksempel er en medarbejder, der arbejder 32 timer om ugen og holder fri hver onsdag. Uden en mødetidsplan vil der blive trukket 6,4 ferietimer pr. feriedag alle hverdage. Med en mødetidsplan vil der blive trukket 8 ferietimer, de dage, hvor medarbejderen holder ferie, og det vil ikke være nødvendigt at registrere ferie på medarbejderens fridage.

    Mødetidsplaner oprettes af arbejdsstedet. Eventuelle spørgsmål til oprettelsen kan rettes til Pernille Carlsen på e-mail: pernille.carlsen@albertslund.dk.

    Link: Vejledning i oprettelse af mødetidsplaner

    Medarbejderne kan enten gå op eller ned i tid, hvis det passer ind i driften. Læs her hvordan.

    Albertslund Kommune er en fleksibel og familievenlig arbejdsplads og forsøger  derfor i videst muligt omfang at imødekomme ønsker om ændring af arbejdstiden.

    De fleste medarbejdere ansættes på et fast antal timer, men det kan ske, at der i løbet af medarbejderens ansættelse sker ting, der gør, at den oprindelige arbejdstid ikke længere, eller for en periode, ikke harmonerer med medarbejderens privatliv eller arbejdspladsens behov.

    Af samme grund er det muligt, at leder og medarbejder kan aftale, at ændre medarbejderens arbejdstid enten permanent eller for en periode med tilsvarende regulering af lønnen, hvis det er foreneligt med driften af arbejdspladsen, herunder økonomien.

    Man kan aftale, at medarbejderen kan gå op eller ned i tid inden for overenskomstens rammer. Nogle overenskomster rummer mulighed for, at medarbejderen kan gå op i tid til mere end 37 timer, også kaldet plustid.

    Tidsbegrænset eller permanent
    Hvis en medarbejder f.eks. ønsker, at gå ned i tid fra 37 til 30 timer pr. uge i en periode på 2 år, skal lederen vurdere om det hænger sammen med driften af den enkelte arbejdsplads. Hvis der f.eks. er en anden medarbejder, som ønsker at gå op i tid for en periode på 2 år, er det muligt at lave en aftale med tidsbegrænsning, hvilket sikrer at medarbejderne  kan vende tilbage til deres oprindelige arbejdstid efter 2 år.

    Hvis ovenstående  ikke er tilfældet, er det ikke sikkert, at det er muligt at lave en tidsbegrænset aftale af hensyn til driften. I stedet vil det måske være muligt at lave en permanent aftale. I det tilfælde vil medarbejderen dog ikke være sikret at kunne gå op i tid igen på et senere tidspunkt. Men det vil altid være muligt at tale med lederen om, hvorvidt det er muligt at gå op i tid, hvis medarbejderen ønsker det.

    Det kan også være, at en leder har en langtidssyg medarbejder og derfor har et ønske om, at en eller flere medarbejdere går op i tid for en periode af hensyn til driften. Det vil kunne aftales med den enkelte medarbejder inden for rammerne af den pågældende overenskomst.


    Kræver altid konkret vurdering
    Det vil i alle tilfælde være en konkret vurdering, hvorvidt det er muligt at aftale ændring af arbejdstiden. Ved vurderingen skal lederen lægge vægt på de driftsmæssige vilkår lokalt herunder økonomien og borgernes behov, lige så vel som der skal tages hensyn til medarbejderens ønske om ændring af arbejdstid.

    Der er undtagelser
    Hvis medarbejderen ønsker ændring af sin arbejdstid pga. forhold som er omfattet af ’aftale om fravær af familiemæssige årsager’, f.eks. fordi medarbejderen er bevilget tabt arbejdsfortjeneste til pasning af et barn med nedsat funktionsevne eller plejevederlag til pasning af døende i hjemmet, vil medarbejderen ofte være berettiget til det, og ovenstående vurdering omfatter derfor ikke medarbejdere i denne situation. I dette tilfælde skal lederen kontakte en personalekonsulent, der kan lave et brev til medarbejderen, der beskriver ændringen og de vilkår, der knytter sig til ændringen.

    Vigtigt for ledere at huske
    I forbindelse med indgåelse af aftaler om ændring af arbejdstid skal lederen huske at iagttage reglerne om adgang til højere timetal for medarbejdere på deltid. Du kan læse mere herom via nedenstående links til medarbejdersiden:

    http://medarbejdersiden.albertslund.dk/vejledning-og-support/loen-personale/under-ansaettelsen/arbejdstid/adgang-til-hoejere-timetal-for-medarbejdere-paa-deltid//

    http://medarbejdersiden.albertslund.dk/vejledning-og-support/loen-personale/under-ansaettelsen/arbejdstid/hvordan-skal-ledige-timer-udbydes//

    Har du som leder lavet en aftale om ændring af arbejdstid for en medarbejder, skal du huske at registrere det i Rollebi. Du skal registrere det på den enkelte medarbejder under ”vedligehold medarbejder”, ”ændring af arbejdstid”. Hvis ændringen er tidsbegrænset, skal det anføres i bemærkningsfeltet, hvilken periode ændringen gælder for. Ved spørgsmål kan du kontakte en personalekonsulent.

     

    Der er ikke noget krav om, at timerne skal tilbydes medarbejdere på deltid på nogen bestemt måde. Men den måde, der vælges, skal være meldt klart ud til medarbejderne.

    Ledige timer kan udbydes f.eks.
    •På kommunens intranet
    •På tjenestestedets opslagstavle
    •Ved brev eller mail til medarbejderne på deltid
    •På et personalemøde
    •Andet

    De ledige timer kan tilbydes mundtligt/og eller skriftligt, men det anbefales, at tilbuddet bliver givet skriftligt for at skabe klarhed over, hvem tilbuddet retter sig mod, og hvad der ligger i tilbuddet.

    Der er ikke noget krav om, at den procedure, der vælges, skal være den samme for hele kommunen eller for en hel afdeling.

    Den enkelte leder har pligt til at tilbyde ledige timer til medarbejdere på deltid, hvis de varigt ønsker at gå op i tid, og hvis de opfylder sagligt begrundede krav til kvalifikationer og fleksibilitet i forhold til arbejdstid, - sted og opgaver mv.

    De ledige timer skal være permanente timer, og medarbejdere på et tjenestested har ret til at søge timerne forud for alle andre.

     

    Sidst opdateret: 25. august 2021