Gå til hovedindhold

Personalegoder

Læs om personalegoder såsom sommerhuse, DSB erhvervskort, tilbud om skærmbriller og sundhedstilbud.

14. jun. 2021
  • Læs op

Indhold

    Sundhedstilbud

    Medarbejderne i Albertslund Kommune har en feriefond, hvorigennem alle ansatte har mulighed for at leje et sommerhus i en uge, en weekend eller blot i et par dage.

    Det tilbud er der hvert år mange, der nyder godt af. Enten til ren afslapning en varm sommerdag eller som udgangspunkt for at tage ud og opleve den danske natur.

    Feriefonden har i alt fire huse fordelt på Sjælland og Øerne, Langeland og Als. Alle husene ligger nær skov og strand og er forsynet med alt nødvendigt udstyr. Husene kan udlejes sommer og vinter, og bestiller man i god tid, er der næsten altid mulighed for at leje et hus på det ønskede tidspunkt.

    Bookhus administrerer Feriefonden og Feriefonden har en bestyrelse bestående af 5 medlemmer.

    Du kan hente mere information eller booke et hus på Feriefondens hjemmeside.

     

     

    Vil du gerne stoppe med at ryge, har du ondt i skulder og nakke, eller hvad med at tage en tur i Albertslund Svøm & Fitness med kollegerne?

    Albertslund Kommune vil gerne bakke op om medarbejdernes sundhed. Det gælder både sundhedstilbud, som du kan benytte alene i din fritid, og tiltag hvor der er mulighed for at kombinere socialt samvær med dine kolleger med sjove aktiviteter.

    Her kan du læse om forskellige indsatser, som kommunen tilbyder dig som medarbejder:

    Albertslund Svøm & Fitness
    Få 30 % rabat, når du køber et 3 måneders kort til Albertslunds svømmehal, sauna og fitnesscenter.

    Medbring dokumentation på ansættelsen (seneste lønseddel samt billedlegitimation), når du skal købe kortet eller have det fornyet.

    Spørgsmål til ordningen kontakt da Sacha Hermansen, Albertslund Svøm & Fitness, tlf. 43 68 72 82, sacha.hermansen@albertslund.dk

    Albertslund Svøm & Fitness
    Nyvej 9, 2620 Albertslund

    Medarbejderløbet
    Albertslund Medarbejderløb foregår i august måned. Man kan løbe eller gå 5 km. eller du kan troppe op og heppe på de andre. Efter løbet serveres der god mad og drikkevarer kan købes. Man får udleveret en løbe T-shirt.

    Der sendes mere information ud om arrangementet samt oplysninger om tilmelding i god tid inden det hele løber af stablen.

    Vi cykler til arbejde
    Hvert år er der mulighed for at deltage i kampagnen "Vi cykler til arbejde".Det bliver annonceret når vi nærmer os - det løber af stablen i maj hvert år.

    Eller lån en cykel 
    Til møder i cykelafstand fra Rådhuset udlånes der elcykler til transport. Der udlånes også foldecykler som kan tages med i S-toget til den sidste tur af rejsen, hvis mødet holdes uden for kommunen. Elcykler og foldecykler bookes i Outlook.

    Motionsrum på rådhuset
    Styrketræning eller spinning for ansatte på rådhuset.

    Rummet er åbent for alle ansatte på Rådhuset.

    Brug rummet med omtanke, pas på jer selv OG materiellet. Og husk - vi driver det selv. Vær derfor aktiv med hensyn.

    Der er ordensregler. Vær især opmærksom på, at du kun må gå ind i motionsrummets aktive område iført sko/tøj til sportsbrug. Og husk: musikanlægget skal bruges fornuftigt. I arbejdstiden sidder der arbejdssomme kolleger lige oven over - det SKAL der tages hensyn til.

    Der er etableret adgangskontrol på indgangsdøren til motionsrummet, så HUSK jeres adgangsbrik.

     

    Har du brug for skærmbriller, arbejds- eller sikkerhedsbriller? Så kan du læse proceduren for, hvordan du får dem her. 

    Albertslund Kommune har indgået samarbejde med FAIR erhvervsoptik omkring syn- og skærmbrille behov.
    Køb af skærmbriller, arbejds- og sikkerhedsbriller kan ske enten gennem Dansk Erhvervsoptik eller Louis Nielsen.

    FAIR erhvervsoptik bruger ½ time til hver gennemgang/opmåling på arbejdspladsen, og er i kommunen hver 6 uge. Hastesager hjælpes online og information vil følge. For uddybende spørgsmål kan der ringes på 70 203 206.

    Book selv tid via linket her: Tidsbestilling | Fair Erhvervsoptik

    Sidder du med udfordringer vil konsulenten besøge dig ved dit skrivebord og gennemgå:

    - Grundergonomisk tilretning af din arbejdsplads. Bord, stol, mus, skærmhøjder og placering mv. Nogle af de typiske gener ved en uhensigtsmæssig indretning af arbejdspladsen vil være hovedpine og ondt i nakken.

    - Blænding og belysning ved skrivebordet

    - Opmåling af arbejdspladsen med henblik på evt. skærmbriller

    - Screening af synet ved din skærm

    De typiske gener der hjælpes med at få løst er:

    - Hovedpine forårsaget af synet (pande og kæbe samt bag øjne)

    - Ondt i nakken

    - Tørre øjne

    Bemærk:

    1. Konto 6: (Alle ansatte på Rådhuset og Jobcenter) Her er rekvisitionen på forhånd underskrevet. Andre lokationer er det leder der underskriver. Indenfor 24 timer fra afsendelse af tidsbestillingsformular, vil du modtage et forslag til besøg.
    2. Synstest til kontrol af dine nye skærmbriller.
    3. Rekvisitionen sendes straks efter besøget og medbringes til den valgte optiker. Den er gældende i 3 måneder.
    4. Ved ønske om dyrere stel, betales differencen af medarbejderen selv i butikken. Aftalebeløbet faktureres via EAN til kommunen.

    Tilbud til dig der tager bus, tog, Metro eller S-tog til arbejde.

    Alle månedslønnede medarbejdere i Albertslund Kommune tilbydes nu DSB Erhvervskort som en bruttolønsordning.

    Det er en ordning, hvor medarbejdere, der benytter sig af offentlig transport til og fra arbejde kan få kortet betalt via træk i bruttolønnen. På den måde undgår medarbejderen at betale skat af pendlerkortet.

    Kan det betale sig? Du kan beregne, om det kan betale sig for dig på denne hjemmeside

    Erhvervskorttjek | DSB

    Vær opmærksom på, at bindingen er gældende for 12 måneder og at du accepterer at din bruttoløn reduceres med månedsprisen på Erhvervskortet de kommende 12 måneder. 

    Din faglige organisation skal sige ok
    Aftalen kan kun indgås, hvis din faglige organisation og den lokale afdeling/TR siger ok til, at deres medlemmer kan indgå en bruttolønsordning. Du kan se hvilke faglige organisationer, der har sagt ok til aftalen.

    Befordringsfradraget bortfalder
    Hvis du tilmelder dig ordningen bortfalder muligheden for at få befordringsfradrag. Det betyder dog intet, hvis du har mindre end 24 kilometer frem og tilbage til arbejdet, idet der ikke gives befordringsfradrag ved denne afstand.

    Privat brug af erhvervskortet
    Kortet er primært et erhvervskort dvs. transport til og fra arbejde. Det vurderes dog, at 8 ture pr. måned (96 ture om året) er ok. Bruger du kortet til privat kørsel i et større omfang, er du selv ansvarlig for at indberette det til SKAT.

    Opsigelse af erhvervskortet
    Aftalen er bindende for en periode på 12 måneder. Aftalen kan kun opsiges midt i en periode, hvis du fratræder din stilling i Albertslund Kommune, flytter, skal på barsel eller får orlov, se nedenfor.

    Kommunen kan opsige aftalen med dig, såfremt du bliver opsagt fra din stilling i Albertslund Kommune, eller hvis din faglige organisation opsiger den centrale eller lokale aftale, der er indgået, da kommunen så ikke har ret til at videreføre aftalen med dig. I begge tilfælde skal det ske med et varsel på to måneder. 

    Ordningen kører automatisk videre, hvis du ikke opsiger dit erhvervskort til udløbet af bindingsperioden. Ønsker du ordningen opsagt efter den igangværende bindingsperiode, sendes en mail til okonomiogstab@albertslund.dk med angivelse af navn og erhvervskortnummer. Opsigelsen skal ske senest 2 måneder inden kortet udløber.

    Undtagelser til bindingen på 12 måneder

    1. Fratræden
    Opsigelse i forbindelse med fratræden sker ved, at du sender en mail til okonomiogstab@albertslund.dk med teksten opsigelse navn, Erhvervskortnummer og dato for fratræden. Opsigelse af kortet skal ske med løbende måned plus 30 dage før fratrædelse. Vær opmærksom på, at kommunen forbeholder sig retten til at opkræve dig for eventuelle måneder, hvor du har haft et erhvervskort efter du er fratrådt, såfremt du ikke har opsigt dit kort korrekt.

    Ved barsel opsiges erhvervskortet med virkningen fra udgangen af den måned, hvor du går på barsel. Send en mail til okonomiogstab@albertslund.dk med angivelse af navn og erhvervskortnummer, samt oplysning om hvornår barslen starter. Opsigelsen skal ske senest 2 måneder, inden barslen påbegyndes.

    3. Orlov
    Hvis du får bevilget orlov af din leder, har du også mulighed for at opsige erhvervskortet. Opsigelsen skal ske via mail til okonomiogstab@albertslund.dk med angivelse af navn og stamkortnummer, samt oplysning om hvornår orloven starter. Opsigelsesfristen er løbende måned plus 30 dage.

    4. Flytning

    Hvis du flytter i perioden opsiger du erhvervskortet ved at sende en mail til okonomiogstab@albertslund.dk med teksten flytning og angivelse af navn, erhvervskortnummer og dato for flytning. Opsigelsesfristen er løbende måned plus 30 dage. Efterfølgende bestiller du et nyt erhvervskort der træder i kraft, når det nuværende erhvervskort udløber.

    Hvis du har brug for telefonisk eller skriftligt kontakt

    Så kan du kontakte vores Erhvervskundecenter på 70 13 14 16 på hverdage mellem kl. 10-
    15 eller send en e-mail på erhvervskort@dsb.dk

    Du kan læse mere om hvordan du tilmelder dig DSB Erhvervskort her

    Rygestopkursus
    Nu har du mulighed for at kvitte smøgerne med et gratis rygestopkursus.

    Vil du være røgfri? Albertslund Kommune tilbyder i samarbejde med Albertslund Apotek alle medarbejdere et gratis rygestopkursus.

    Du kan vælge mellem to kursusformer:

    Gruppebaseret rygestop: Kurset afholdes i grupper med ca. 10 personer, som mødes 5 gange af 2 timers varighed. Individuelt rygestop: Kurset afholdes som 5 individuelle samtaler af 20 minutters varighed.

    Rygestopkurserne gennemføres på Albertslund Apotek. Kurserne tilbydes både på dansk, engelsk, tyrkisk, kurdisk, hindi og urdu.

    Hvis I er nogle kollegaer, som ønsker at kvitte smøgerne samtidig, så tilrettelægges kurset, så I kan gå til rygestop sammen.

    Tilmelding foregår ved at kontakte apoteket på mail: apotektet@albertslundapotek.dk, på tlf: 4364 8590 eller ved personlig henvendelse.

    Sidst opdateret: 6. november 2024