Tværgående emner, indsatser og informationer
Her kan du finde emner, indsatser og informationer, der går på tværs af flere eller alle områder under Dagtilbud & Skole.
I arbejdet med børn med særlige behov er det vigtigt for Albertslund Kommune, at indsatsen sker så tidligt som muligt, og at der gennem det tværfaglige samarbejde skabes helhed og sammenhæng i indsatsen.
Er du bekymret for et barn eller en ung, kan du med fordel bruge Trivselsportalen.
Plan for fortsat drift samt actionscards (AC)
Hvordan skal vi agere, når kriser og hændelser forstyrrer driften i dagtilbud og skoler mv.?
Beredskabsarbejdets formål er at sikre, at kommunens funktioner opretholdes eller hurtigt genoprettes, hvis en hændelse har betydet en forstyrrelse af driften eller at noget må stoppe.
Her findes Dagtilbud & Skoles plan for fortsat drift af dagtilbud og skoler, som beskriver hvordan krisegruppen i Dagtilbud & Skoles er sammensat, hvornår den aktiveres og hvordan den skal arbejde, når det
bliver nødvendigt at handle i overensstemmelse med de actioncards, der gælder for Dagtilbud & Skole.
Se actioncards herunder (AC312 har erstattet AC303).
-
AC 301 Utilsigtede Hændelser For Børn
-
AC 302 Utilsigtede Hændelser For Voksne
-
AC 304 Forsyningssvigt
-
AC 305 Sejlads Og Vand
-
AC 306 Brand
-
AC 307 Actioncard Børnepasning I Tilfælde Af Forhindring Af Afhentning
-
AC 308 Madforgiftning
-
AC 309 Skadedyr
-
AC 310 Kemi
-
AC 311 Kritisk Fravær
-
AC 312 Trusler
-
AC 313 Digitale Krænkelser
Reglerne for notatpligt findes i Forvaltningsloven og Lov om offentlighed i forvaltningen.
Hvem er omfattet af lovene?
Alle offentlige myndigheder, og alle sager, hvor myndighederne træffer afgørelse om forhold i forhold til en borger, er omfattet af disse love.
Hvorfor notatpligt?
Den offentlige forvaltningsmyndighed, herunder skoler, daginstitutioner m.fl., indhenter/får ofte mundtlige oplysninger som ligger til grund for en afgørelse. Disse oplysninger skal noteres ned, så offentligheden og/eller parterne i en sag altid har mulighed for at se hvilke oplysninger, der har ligget til grund for afgørelsen. Det er også af betydning for den offentlige forvaltning selv, da man så altid senere kan konstatere, hvilke faktiske oplysninger der indgik i beslutningsmaterialet. Det kan være vigtigt, hvis f.eks. sagen bliver anket til højere instans, eller hvis det skal overvejes, om en sag er behandlet korrekt.
På baggrund af dette, er følgende fastsat i Offentlighedslovens § 6:
"I sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, skal en myndighed, der mundtligt modtager oplysninger vedrørende en sags faktiske omstændigheder, der er af betydning for sagens afgørelse, eller som på anden måde er bekendt med sådanne oplysninger, gøre notat om indholdet af oplysningerne. Dette gælder dog ikke, såfremt oplysningerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter."
Hvilke sager er omfattet af notatpligten?
Notatpligten gælder kun i sager, hvor der skal træffes afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Notatpligten gælder derfor ikke i sager, hvor der ikke skal træffes en afgørelse, men hvor der "kun" skal vejledes og rådgives.
Eksempler på afgørelsessager:
• transport inden for lovens rammer
• specialundervisning / andre foranstaltninger
• fritagelse for undervisning