Gå til hovedindhold

Sygemelding til arbejdspladsen

Læs mere om hvem du skal indberette sygefravær til og hvornår.

13. sep. 2021
  • Læs op

Indhold

    Når en medarbejder bliver syg, skal vedkommende give besked til arbejdspladsen senest på det tidspunkt, hvor medarbejderen skulle være mødt, medmindre andet er aftalt på den enkelte arbejdsplads. Hvem der skal gives besked til, kommer også an på, hvad der er aftalt på arbejdspladsen. Det skal som hovedregel ske til lederen. Du skal som leder sikre dig, at retningslinjerne omkring sygemelding udleveres til alle medarbejdere.

    Samtidig med sygemeldingen skal medarbejderen også oplyse, hvor længe sygefraværet skønnes at ville vare. Når medarbejderen melder sig rask skal det så vidt muligt ske dagen før, medarbejderen vender tilbage.

    I følge retningslinjerne for sygefravær skal lederen kontakte syge på 2., 6., og 14. sygedag. Skabeloner til samtalerne findes her. 

    Sidst opdateret: 20. oktober 2021