Gå til hovedindhold

Indikator 1

Her udfoldes indikator 1 under perspektivet "Opgaver" i styringskonceptet

16. nov. 2022
  • Læs op

Indhold

    1. Indikator: Tydelig sammenhæng mellem den overordnede vision og vores indsatser

    Det er helt centralt, at vi skaber gode rammer for at kunne arbejde med de politiske målsætninger. De gode rammer skabes ved, at vi ikke arbejder med flere af Kommunalbestyrelsens mål end vi kan over-komme, at vi prioriterer vores ressourcer på at indfri de politiske mål, at vi gøre brug af hinandens kompetencer og indsigter, og at der er en klar ramme for arbejdet med målene og på opfølgning af disse.

    Derudover skal vi sikre et overskueligt styringshierarki således at de politiske forventninger er klare og tydelige. Øverst i hierarkiet er Kommunalbestyrelsens vision. Den skal fungere som et overordnet rettesnor for alle opgaveydelser i kommunen. Det er Kommunalbestyrelsens vision, og det skal være en vision, der både er ambitiøs og opnåelig i forhold til de ressourcer og kompetencer vi har til rådighed.

    styringshierarki

    Under visionen har vi en række politikker, som konkret knytter an til visionen. I Albertslund har vi valgt, at have politikker for de forskellige fagområder.

    Læs visionen her

    I kan høre om hvordan vi skal arbejde med visionen i videoen her

    Du kan høre kommunaldirektøren sætte ord på forbindelsen mellem vision, politikker og målplaner herPolitiklandskab


    Alle politikker skal udarbejdes ud fra samme kriterier til indhold. Dermed skabes der genkendelighed for politikere, borgere og organisationen, hvilket både vil etablere bedre rammer for samarbejde med borgerne og for tværfagligt samarbejde. Kriterierne som politikker skal op fylde er følgende:

    • En beskrivelse af ønsket fremtidsscenarie, hvor der kobles til visionen
    • Formulering af konkrete målsætninger på kommunalt niveau, der skal understøtte arbejdet med at indfri de ønskede fremtidsscenarier

    Fremtidsscenariet skal både relatere sig til visionen og til det eller de fagområde(r) de adresserer. I vores skolepolitik har vi defineret det ønskede fremtidsscenarie på denne måde:

    ”Vi skal sammen arbejde for, at alle børn og unge kan udfolde deres potentiale, blive livsduelige, indgå i fællesskaber og opnå kompetencer til at skabe deres eget liv.”

    Ønsket fremtidsscenarie
    Fremtidsscenariet i politikkerne angiver den ønskede fremtid for de borgere de vedrører.
    Den knytter an til Kommunalbestyrelsens vision. 
    Et godt fremtidsscenarie er indenfor synsvidde, men uden for rækkevidde.  

    Målsætninger
    Konkretisering af fremtidsscenarie, som angiver den retning, vi skal bevæge os i.
    De er byggeklodser, som tilsammen kan indfri fremtidsscenariet inden for politikken, som medvirker til at indfri visionen.

     

    Kommunens politikker skal endvidere indeholde målsætninger, der skal angive en retning. Tilsammen skal målsætningerne sikre, at både vision og ønsket fremtidsscenarie indfris. Målsætningerne skal angive den retning og ændring, vi gerne vil opnå. En af målsætningerne i Uddannelsespolitikken er:

    • Albertslunds unge er under uddannelse eller i arbejde

    Målsætningerne angiver endvidere den kommunale ramme for indsatser. I eksemplet oven for skal skoleområdet og arbejdsmarkedsområdet således særligt arbejde for at indfri nævnte målsætning. For at kunne gøre det, skal målsætningen oversættes til mål. Målene skal angive den ønskede effekt, I gerne vil opnå for og med borgere, foreninger og/eller virksomheder. De skal være entydige og konkrete samt mulige at handle ud fra. De kan enten være kvantitative eller kvalitative og være mulige at indfri inden for 1-4 år.

    For at indfri ovennævnte målsætning kan skoleområdet og arbejdsmarkedsområdet arbejde med følgende mål:

    • Antallet af uddannelsesparate elever i Albertslund er stigende i perioden 2018-2025

    • I 2030 skal mindst 35% af de 25-årige i Albertslund have gennemført en erhvervsuddannelse

    • 95% af alle unge under 25 år i Albertslund, der hverken er i gang med eller har fuldført mindst en ungdomsuddannelse, har deres egen ’Uddannelsesplan’

    Mål
    Specifikke ønskede målbare og/eller mærkbare situationer. 
    De angiver ambitionsniveauet. 
    Mål er tidsbestemte og konkret handlingsanvisende.  

     

    Målplanerne indeholder, udover de konkrete mål, også koblingen fra vision til politik og målsætninger. Ligesom den indeholder tegn der indikerer i hvilket omfang målene indfris, fastlæggelse af hvem der har hvilke opgaver i arbejdet med målene og milepæle der dokumenter arbejdet undervejs i den fastlagte periode, hvor der arbejdes med målene.

    Se og hent målplanskabelonen

    Se og hent oversigtsark over mål og prøvehandlinger

    Sidst opdateret: 9. marts 2023