Gå til hovedindhold

Tjekliste til arbejdsmiljøarbejdet

For at understøtte arbejdsmiljøarbejdet i Albertslund Kommune, kan MED og arbejdsmiljøgruppen bruge en tjekliste.

26. aug. 2021
  • Læs op

Indhold

    De enkelte punkter i tjeklisten er uddybet på undersiderne.

    Du finder tjeklisten her

    Tjekliste til arbejdsmiljøet i AK

    Har vi et konstruktivt samarbejde i arbejdsmiljøgruppen om at sikre et godt arbejdsmiljø?

    Alle på arbejdspladsen har et medansvar for, at arbejdsmiljøet er i orden. Men det er arbejdsgiver, der overordnet har ansvaret.

    Arbejdsmiljøarbejdet på den enkelte arbejdsplads varetages i et samarbejde mellem lederen og arbejdsmiljørepræsentanten. Det sker de fleste steder formelt i en arbejdsmiljøgruppe. På nogle arbejdspladser deltager også tillidsrepræsentanten.

    Et godt samarbejde er kendetegnet ved gensidig respekt og tillid. Og ikke mindst ved, at I løbende arbejder på at sikre et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen for alle.

    Klik her for mere viden om Arbejdsmiljøorganisationen

    Udarbejder vi en skriftlig APV? Og får vi fulgt op på vores APV? Og er den lagt i Defgo?

    Der skal laves en APV mindst hvert 3. år på den enkelte arbejdsplads. Det er et lovkrav og fremgår af arbejdsmiljøloven. Bemærk at APV'en også skal revideres før, der er gået 3 år, hvis der sker ændringer i arbejdet eller i arbejdsmetoder og -processer, der har betydning for arbejdsmiljøet.

    Det er hensigten, at virksomhedens ledelse og medarbejdere skal se APV-en som en arbejdsmetode og en løbende proces, der har til formål at forbedre arbejdsmiljøet og skabe trivsel blandt de ansatte.

    Albertslund Kommune har viden og værktøjer til arbejdet med APV under fanen "Trivsel, sundhed og arbejdsmiljø" på medarbejdersiden. Klik her

    Når KommuneMED eller andre ønsker at sende beskeder eller invitationer ud til alle tillidsvalgte, sker det efter den liste der kan trækkes via Defgo. Hvis du ønsker at få disse henvendelser, skal din mailadresse og andre oplysninger fremgå af Defgo.

    Alle AMR'ere, TR'ere MEDrepræsentanter og arbejdsmiljøledere skal registreres i Defgo. 

    Hvis du har brug for hjælp, skal du kontakte den Defgo ansvarlige i din afdeling. Se hvem det er her

    Får vi fulgt op på Trivsels- og APV-målingen? Og styrker vi det, der giver trivsel? F.eks. et stærkt fagligt fællesskab?

    Du kan finde viden og værktøjer til brug ved opfølgning på Trivsels- og APV-målingen her.

    Er sygefravær tænkt ind i APV-en?

    Det er ikke sygefraværets omfang der skal tages stilling til. Det er om arbejdsmiljøet påvirker sygefraværet negativt, eller sagt på en anden måde. Undersøge om nogen bliver syge af at gå på arbejde? 

    Undersøgelser viser, at i gennemsnit skyldes 30% af sygefraværet forhold på arbejdspladsen.

    Husk, at det er forholdene på arbejdspladsen der drøftes, ikke den enkeltes sygefravær. Det er alene et forhold mellem leder og medarbejder.

    Har vi implementeret kommunens sygefraværsretningslinjer?

    Retningslinjerne kan I finde her

    Har vi implementeret kommunens retningslinjer for identificering, forebyggelse og håndtering af arbejdsrelateret stress?

    Du kan læse mere om identificering, forebyggelse og håndtering af arbejdsrelateret stress her.

    Har vi implementeret kommunens retningslinjer om vold og trusler om vold?

    Du kan læse mere om vold og trusler om vold her.

    Har vi implementeret kommunens retningslinjer for mobning og seksuel chikane?

    Du kan læse mere om mobning og seksuel chikane her

    Anmelder vi arbejdsskader i InsuBiz herunder krænkende hændelser?

    Du kan læse bare om anmeldelse af arbejdsskader her

    Har du brug for hjælp, så kan du kontakte Miljø & Teknik, Lars Voldum 

    Har vi styr på det fysiske arbejdsmiljø? F.eks. støj, ergonomi, hygiejne, rengøring og brug af værnemidler?

    Du kan læse mere om arbejdet med at sikre et godt fysisk arbejdsmiljø på Arbejdsmiljø i Danmark 

    Har du brug for hjælp, så kan du kontakte Miljø & Teknik, Lars Voldum 

    Har vi udarbejdet kemisk APV på vores kemikalier og rengøringsmidler?

    Alle arbejdspladser, der arbejder med farlige kemiske stoffer og materialer, skal foretage en risikovurdering af disse stoffer. Formålet med risikovurderingen sker ved at kortlægge, hvor og hvordan medarbejderne kan blive udsat for farlige kemikalier, så virksomheden kan fjerne eller forebygge risikoen.

     Se mere om kemisk risikovurdering og APV her

    Kender alle medarbejdere ordningen med mulighed for psykologhjælp ved arbejdsrelaterede psykiske problemstillinger?

    Du kan læse mere om psykolohjælpen til medarbejderne og kontaktoplysninger her

    Sikrer vi en god instruktion og oplæring af nye medarbejdere?

    Medarbejdere, der er nye på en arbejdsplads eller som får nye jobfunktioner, skal have en kvalificeret og effektiv instruktion, træning og løbende opfølgning. Dette gælder også ansatte i deltidsstillinger og korttidsansættelser.

    Du kan læse mere om instruktion og oplæring på Videncenter for Arbejdsmiljøs hjemmeside her

    Sikrer vi hos MED- og arbejdsmiljøorganisationen løbende får relevant uddannelse og supplerende uddannelse?

    Albertslund Kommune tilbyder relevant uddannelse og supplerende uddannelse for MED- og arbejdsmiljøorganisationen. 

    Tilmelding sker via MED-sitet og arbejdsmiljø-sitet på medarbejdersiden.

    Hvis du har personaleansvar, vil du typisk også være arbejdsmiljøleder og dermed have ansvaret for arbejdsmiljøet på din arbejdsplads.

    Du kan se en beskrivelse af din rolle i den lokale MEDaftale, bilag I 

     

    Se mere om hvad I skal gøre, når Arbejdstilsynet kommer på besøg

    I skal holde MUS samtaler hvert år. Se mere her

    Sidst opdateret: 21. februar 2022