Krav i arbejde - Værktøj
Værktøjet på denne side skal understøtte dialogen på arbejdspladserne til at finde ud af, hvilke typer af krav i arbejdet, der er tale om og om kravene er så høje, at der er brug for en indsats.
KommuneMED har i Strategiplanen for 2022-2023 et mål for arbejdet med "Krav i arbejde" som en del af indsatsen i forhold til Trivsels- og APV målingen i 2023.
KommuneMED har udfoldet "krav i arbejde" i et uddybende notat, som du kan se her
I bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø opdeles "krav i arbejde" i 5 temaer:
- Stor arbejdsmængde og tidspres
- Uklare krav og modstridende krav i arbejdet
- Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
- Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
- arbejdsrelateret vold (både på arbejde og uden for arbejdstid)
KommuneMED har udarbejdet retningslinjer for:
på arbejdspladsen. Der henvises til disse retningslinjer, såfremt jeres udfordringer handler om temaer indenfor disse områder.
HR & Jura har udarbejdet et spørgeskema til identifikation af indsatsområder på jeres arbejdsplads, vedrørende krav i arbejde. Spørgeskemaet indeholder en række spørgsmål, der sammen med en efterfølgende dialog på jeres arbejdsplads, hjælper til at identificere, hvilke udfordringer der konkret skal laves indsatser for.
Du finder et link til spørgeskemaet om Krav i arbejde samt forslag til en proces for den efterfølgende dialog på arbejdspladserne nedenfor, under overskriften "Spørgeskema til alle medarbejdere med vejledning". Forslag til proces samt invitation til medarbejdere er beskrevet under "Dialogmøde på arbejdspladsen om resultatet af spørgeskemaundersøgelsen".
Værktøjet skal anvendes, hvis Trivsels- og APVmålingen er gul eller rød i forhold til krav i arbejde. Det er vigtigt, at konkretisere hvad det handler om, med henblik på at vælge de rette løsningsindsatser.
Der er også udarbejdet et spørgeskema til brug for en samtale med en individuel medarbejder. Linket til dette spørgeskema finder du nedenfor, under overskriften "Spørgeskema til individuel samtale mellem leder og medarbejder".
Forslag til proces
- Link til spørgeskemaet sendes ud til samtlige medarbejdere på arbejdspladsen, der skal besvare spørgeskemaet. Find forslag til mail nedenfor
- Der bookes samtidig et fælles dialogmøde på arbejdspladsen, hvor resultatet drøftes og indsatsområder vælges. Se mere nedenfor
- Der laves en handleplan med konkret indsatser og løsningsforslag.
Handleplanen/-planer laves i Defgo og der aftales hvordan I følger op på, om indsatserne er en succes eller der skal gøres noget andet
Fælles dialogmøde
På et dialogmøde for alle medarbejdere skal I:
- Vælge de spørgsmål I vil arbejde videre med:
Ud fra resultatet på spørgeskemaet om krav i arbejde, skal I blive enige om, hvilke af spørgsmålene, I vil arbejde med for at ændre på krav i arbejde hos jer. Hvis I er mange, er det en god ide, at arbejde i grupper, for at sikre, at alle bliver hørt.
Vælg ikke flere spørgsmål, end det er muligt for jer at arbejde kvalificeret med indsatserne.
Hvis det ikke er oplagt/tydeligt, hvilke spørgsmål I skal arbejde i dybden med, kan udvælgelse og prioritering for eksempel ske ved, at hver medarbejder får tre streger, som de kan sætte på det/de spørgsmål de ønsker skal udvælges eller prioriteres. - Finde de indsatser der kan hjælpe med at løse udfordringen:
Når spørgsmålene er valgt, skal der arbejdes videre med hvilke indsatser der sættes i gang for at løse problemet. Hellere få indsatser, som I kommer godt i mål med, end mange indsatser, der aldrig når i mål.
Når de første indsatser er gennemført, kan I altid, om nødvendigt, arbejde videre med nogle flere. - Skabe fælles fremtidsbilleder:
Skabe et fælles billede af, hvordan I gerne vil have det skal være i fremtiden. Vær realistiske og konkrete og sørg for bæredygtige løsninger, der tager udgangspunkt i de vilkår der er på arbejdspladsen.
Både for store og for små krav kan være medvirkende til stress. - Være nysgerrige og lyt til hinanden
- Konkretisere hvordan I når i mål
- Lave en handleplan, hvori I beskriver, hvordan I når målet. Og hvad der er de første skridt?
- Følge op på handleplanen/-erne
Arbejd gerne ud fra de "Grundlæggende principper for dialogmødet" og "Den anerkendende/løsningsfokuserede tilgang". I vil formentlig genkende begge dele fra arbejdet med "Trivselskompasset" som er det værktøj, HR & Jura anbefaler til Trivsels- og APVmålingen.
Hvis I ikke kan nå hele processen igennem på et enkelt møde, kan I f.eks. vælge at:
- holde et ekstra møde
- nedsætte en arbejdsgruppe til at lave forslag til indsatser til de spørgsmål I har valgt at arbejde med. Arbejdsgruppen kan f.eks. være enten TRIO'en eller arbejdsmiljøgruppen (AMG)
Grundlæggende principper for dialogmødet
- Alle medarbejdere har deres egen oplevelse af problemer og løsninger
- Alle medarbejdere skal høres og inddrages
- Alle medarbejdere skal tage et ansvar for at forbedre trivsel og arbejdsmiljø
- Det er vigtigt, at vi selv giver udtryk for, hvad vi mener og samtidig er nysgerrige på andres holdninger
- Vi skal tale om det, vi ønsker at opnå, frem for det vi ønsker at undgå. Det vi taler om, skaber vi mere af!
Den anerkendende/løsningsfokuserede tilgang
Den anerkendende/løsningsfokuserede måde at arbejde på skaber fokus på, hvad vi gerne vil opnå, og hvad vi allerede kan.
- Når vi flytter fokus fra det, vi vil undgå til det, vi vil opnå, er vi allerede godt på vej til at realisere vores drømme og ønsker til fremtiden
- Vi udvikler os nemlig - ligesom solsikken - i den retning, vi sætter lys/fokus på. Det vi taler om, skaber vi mere af. Husk, at princippet gælder både for det gode og det der ikke virker.
- Vi vil gerne tale om ønsket fremtid fremfor at blive i problemerne - det betyder IKKE, at vi undgår at tale om problemer.
- Vi vil gerne give opmærksomhed til det, der virker - og gøre mere af det.
- Vi arbejder med tilgange, som passer på en arbejdsplads, dvs. IKKE psykologiske og individ-orienterede, men gerne fokus på relationer.
- Vil vil gerne være konkrete og handlingsrettede.
- Vi er nysgerrige og tør snakke om, at der er et problem, men vi gør det som et udgangspunkt for at realisere det vi drømmer om.
Forslag til mail med link til alle medarbejdere
OBS - mailen kan kopieres og indsættes i din egen mail
Kære medarbejder
Vi skal undersøge, hvad ”Krav i arbejde” betyder hos os. Hvad er det mere præcist, vi har udfordringer med?
Jeg skal derfor bede jer om, at svare på nedenstående spørgeskema. Dit svar vil indgå i en samlet oversigt over alle besvarelser i vores enhed.
Jeg skal bede jer om at besvare spørgeskemaet inden den xx.xx.xxxx*
Jeg præsenterer den samlede oversigt over besvarelser på dialogmødet den xx.xx.xxxx*
På dette møde vil vi gå i dybden med vores resultat og drøfte hvilke indsatser vi kan sætte i gang.
Tryk på linket for at svare på spørgsmålene ”indsæt det kopierede link fra spørgeskemaet”*
Med venlig hilsen
"Din leder"*
* OBS - indsæt selv datoer, link og afsender
Du se en kort vejledning nedenfor og en mere uddybet vejledning her
Kort vejledning:
- Klik på linket
- Vælg "Dupliker"
- Klik på "Indsaml svar"
- "Kopier" linket
- linket indsættes i den mail du udsender til dine medarbejdere til besvarelse
- Besvarelserne vil automatisk blive opdateret i den version af spørgeskemaet som du har duplikeret og der bliver automatisk dannet grafer/diagrammer til præsentation
Har du som enten leder eller medarbejder brug for en individuel afdækning af hvilken type krav i arbejde, den enkelte medarbejder står i, kan dette spørgeskema med afkrydsningsmuligheder anvendes.
Vær opmærksom på, om der kan være private årsager der påvirker, så arbejdet kommer til at dræne og føles vanskeligere end normalt.
Både bekendtgørelsen og AT-vejledningen indeholder definitioner og beskrivelse af tegn på de forskellige emner indenfor psykisk arbejdsmiljø.
(Vi venter fortsat på en AT-vejledning omkring høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker)
Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
AT-vejledning om stor arbejdsmængde og tidspres
AT-vejledning om uklare krav og modstridende krav i arbejdet
AT-vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet
Grundlæggende principper for forebyggelse
Egelundskolen gør det!
Læs BFA's artikel om hvordan Egelundskolen har arbejdet med Krav i arbejde - Link
På Egelund har de blandt andet arbejdet med pausekulturen. Det har været en god og spændende rejse.
StoreMEDdag 15. november 2023
StoreMEDdag blev afholdt den 15. november 2023 på Stadion med 185 tilmeldte. Du kan se de slides der blev vist på dagen her. Både hvad kommunaldirektøren sagde i sin velkomsttale, guide til at finde Defgo og Krav i arbejde på Medarbejdersiden og hvad BFA viste i deres oplæg.
Temadag om krav i arbejde 9. juni 2023 på Stadion - slides og materialer
Den 9. juni 2023 havde Albertslund kommune besøg af BFAs besøgsteam, der afholdt en temadag for alle TRIO'er om krav i arbejde.
Her kan I finde links til de materialer I fik udleveret på dagen samt til Arbejdstilsynets spørgeguides om psykisk arbejdsmiljø, som kan være gode at kigge i også.
Nederst kan I også se de slides, som BFAs besøgsteam præsenterede os for.
- Det opgaverettede fællesskab: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/social-kapital/arbejdsfaellesskabet/opgaverettet-faellesskab
- Det faglige fællesskab: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/social-kapital/arbejdsfaellesskabet/fagligt-faellesskab
- Det organisatoriske fællesskab: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/social-kapital/arbejdsfaellesskabet/organisatorisk-faellesskab
- Godt arbejdsmiljø A-Å: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/arbejdsmiljoearbejdet/miniguide
- På forkant, metode 8, årshjulet: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/arbejdsmiljoearbejdet/paa-forkant og et tomt årshjul til udfyldning/print er vedhæftet her Årshjul a3 web bfa 9 juni 2023
- Arbejdstilsynet har udarbejdet spørgeguides som de bruger ved besøg f.eks. på vores arbejdspladser. På side 2 i de enkelte spørgeguides er der en del spørgsmål til forebyggelse, som kan bruges som forslag til indsatser
https://at.dk/tilsyn/hvad-er-tilsyn/hvad-er-et-grundtilsyn/tilsyn-med-psykisk-arbejdsmiljoe/psykisk-arbejdsmiljoe-spoergeguide/risikofaktorrettede-spoergeguides/ - Materialet om pauser, som også blev anvendt på dagen, finder I her https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/stress/pauser/vejledning-til-materialer-om-restitution-og-pauser
I kan også finde det ved at scanne QR-koden på sliden om pauser