APV - Arbejdspladsvurdering
Alle arbejdspladser skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV'en er arbejdspladsens redskab til at holde styr på arbejdsmiljøet.
En arbejdspladsvurdering (APV) giver jer mulighed for at arbejde systematisk og effektivt med jeres arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
APV handler om at kortlægge jeres arbejdsmiljø, udpege de områder, hvor der er behov for en indsats, og lægge en plan for, hvordan I vil forbedre arbejdsmiljøet på disse områder.
I forbindelse med APV er det arbejdspladsMED's hovedopgave at planlægge, koordinere og udstikke de nærmere rammer for arbejdsmiljøgruppernes arbejde med APV.
ArbejdspladsMED skal desuden fastlægge opgavefordelingen mellem arbejdspladsMED, arbejdsmiljøgrupper og ansatte i forbindelse med gennemførelsen af de enkelte elementer i APV.
Skemaer til kortlægning af arbejdspladsvurdering (APV) finder du nedenfor. De ligger i Word-format.
Når kortlægningen er foretaget og indrapporteret i Defgo - både den 3-årige APV og den "løbende" APV skal der følges op på handleplanerne. Miljø & Teknik har ansvaret for de arbejdsmiljøsager som vedrører de fysiske rammer. Det kan for eksempel være dårlig luftkvalitet, trækgener og overophedning. Miljø & Teknik har i denne forbindelse udarbejdet procedurer for opfølgning på både den 3-årig APV og den "løbende" APV som beskriver opgaver, ansvar og kommunikation i forbindelse med disse sager.
Du finder mere information og det obligatoriske elektroniske system Defgo her.
- Det er et lovkrav, at alle arbejdspladser skal udarbejde en APV, som omfatter alle jeres arbejdsmiljøforhold
- APV’en skal være skriftlig og være tilgængelig for både ledelsen og medarbejderne
- Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde igennem hele APV-processen
- Det skal klart fremgå, hvem der har ansvaret for at gennemføre arbejdspladsens handlingsplan i praksis
- APV’en skal revideres, når der sker ændringer, som har betydning for arbejdsmiljøet – dog mindst hvert 3. år.
Men ud over denne samlede APV og Trivselsmåling, skal I løbende revidere jeres APV, når der sker ændringer i arbejdet eller i arbejdsprocesser og arbejdsmetoder – hvis det har betydning for arbejdsmiljøet. Det kan fx være tilfældet, hvis I får en nye lokaler, opgaver eller begynder at bruge andre stoffer og materialer i forbindelse med jeres arbejde.
Det kan også være nødvendigt at justere APV’en, hvis I får ny viden eller nye erfaringer. Hvis der fx sker en arbejdsulykke, og det viser sig, at det skyldes forhold i arbejdsmiljøet, kan det være nødvendigt at justere APV’en.
I bestemmer selv, hvordan I vil gribe APV-arbejdet an. Det vil sige, at I kan vælge den metode, som passer bedst til jeres arbejdsplads. Det er dog et krav, at APV’en er skriftlig og bliver lagt i DEFGO, som er kommunens elektroniske system til APV arbejdet.
Det er også et krav, at medarbejderne deltager i hele APV-processen. Det gælder både planlægning, gennemførelse, opfølgning og revision af APV’en. I praksis er det arbejdsmiljøgruppen/TRIOen der varetager det daglige praktiske arbejde i forbindelse med APV’en. I små virksomheder, hvor der ikke er krav om AMO, skal medarbejderne deltage på samme måde.
Medarbejderne/arbejdsmiljøorganisationen skal underskrive APV’en som dokumentation for, at de har deltaget i APV-arbejdet.
Uanset hvilken metode I vælger for jeres APV-proces, skal APV’en indeholde disse fem faser:
• Identifikation og kortlægning af jeres samlede arbejdsmiljø
• Beskrivelse og vurdering af jeres arbejdsmiljøproblemer
• Inddragelse af sygefravær
• Prioritering af løsninger på arbejdsmiljøproblemer og udarbejdelse af en handlingsplan
• Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.