IT driftstatus
Viser den aktuelle driftstatus for IT i Albertslund Kommune
LØST - Der kan ikke startes programmer i Citrix
5/9-2024 kl. 10.12
Problemer er løst, og der kan igen startes programmer i Citrix
5/9-2024 kl. 09.30 - Der kan ikke startes programmer i Citrix
Der arbejdes stadig på at løse dagens citrix-udfordringer.
Løsningstid er stadig ukendt.
Næste status 10.30 eller ved løst.
5/9-2024 - Der kan ikke startes programmer i Citrix
Det er i øjeblikket ikke muligt at benytte programmer igennem Citrix.
Vores leverandør er kontaktet. Løsningstid er desværre ukendt.
Du kan benytte portal.office.com for at tilgå din Outlook og resten af din online officepakke.
Næste udmelding kl. 09.30 eller ved løst.
LØST - Der kan ikke startes programmer igennem Citrix
21/1-2024: 10:30
Problemet hos Microsoft er rettet, og der kan igen startes progammer igennem Citrix.
Der kan ikke startes programmer igennem Citrix
21/1-2024: 09:00
Det er i øjeblikket ikke muligt at benytte programmer igennem Citrix. Problemet skyldes nedbrud hos Microsoft. Fejlen rammer hele Vesteuropa. Løsningstid er desværre ikke kendt men Microsoft arbejder på at udbedre fejlen. Du kan benytte portal.office.com for at tilgå din Outlook og resten af din online officepakke. Næste udmelding kl. 12.00 eller ved løst.
Pt. er det ikke muligt at sende digital post via OneTooX
15/12-2023 kl. 09:40
Der er desværre sket en misforståelse med vores nye leverandør af skabelonløsning og det er desværre pt ikke muligt at sende digital post via OneTooX fra word med de nye skabeloner i Dynamic Template. Vi arbejder hurtigst muligt på at få det løst.
Vi kender desværre ikke den præcise tidshorisont, men forventer det implementeret i dag eller starten af næste uge.
Vi opfordrer til, at dem der kan, sender direkte via deres fagsystem, fra Outlook via Send Digital eller fra SBSYS/Nemsag
LØST - Citrix er pt. nede
17/11-2023 kl. 09:02
Citrix er pt. nede.
Nogle vil kunne arbejde i allerede åbne programmer, andre kan ikke komme på.
Vi afventer tilbagemeldingen fra vores leverandør
Næste status kl. 10.00 eller ved løst
LØST - Der opleves i øjeblikket ustabilt netværk
08/11-2023 kl. 10:50
Vi har i øjeblikket ustabilt netværk, hvorfor nogle har netværk og andre ikke
Vores eksterne leverandør arbejder pt. på at finde en løsning på problemet.
Næste status kl. 11.30 eller ved løst.
Internet har sporadiske udfald
07/02-2023 kl. 08:30
Internettet har desværre igen i dag sporadiske udfald
Vores eksterne leverandør er forsat i gang med fejlsøgningen
LØST - Sporadiske citrix udfald
06/02-2023 kl. 12:00
Vi oplever forsat sporadiske citrix udfald.
Citrix problemerne ligger ikke hos os men hos vores leverandør, som i øjeblikket arbejder på sagen.
Status er pt. ukendt.
Næste status kl. 12.30 eller ved løst.
LØST - Sporadisk udfald på det trådløse netværk
03/02-2023, kl. 11:30
Vi oplever sporadiske udfald på vores trådløse netværk.
Vores eksterne leverandør samt vores teknikere arbejder pt. på at finde en løsning.
Næste status kl. 12:30 eller ved løst
LØST - Problemer med at starte officeprogrammer i citrix
25/01-2023, kl. 12.45
Microsoft melder at systemerne er på vej tilbage til normaldrift.
Bemærk at der stadig kan opleves udfald i Citrix Workspace når denne startes.
25/01-2023, kl. 08.45
Microsoft melder om netværksproblemer i deres datacentre, og er i gang med fejlsøge og fejlrette.
Der kan evt. logges på portal.office.com, og benytte online-officepakken, eks. Outlook, men bemærk at der kan ske periodiske udfald.
Næste status kl. 12.00 eller ved løst
LØST - TDC telefoni-netværk er ude af drift
12/12-2022, kl. 12.50
TDC melder at mobilnetværket igen er i drift
12/12-2022, kl. 11.30
TDC melder at der er driftsforstyrrelser på telefoni/mobilnetværk.
For yderligere info henvises til Kontakt TDC Erhverv - TDC Erhverv
LØST - Der kan ikke logges på Citrix
12/12-2022, kl. 12.45
Citrix kan igen tilgås.
12/12-2022, kl. 11.30
Citrix er stadig ude af drift i både USA, Asien og Europa. Citrix arbejder på at løse problemet.
Næste statusmelding 13.00 eller ved løst.
12/12-2022, kl. 09.25
Citrix er i øjeblikket ude af drift, og Citrix Europa arbejder på at løse problemet.
De brugere som er logget på inden kl. 08,30 kan arbejde i de programmer som er startet op, men vil ikke kunne starte nye.
Husk at du som altid kan benytte portal.office.com for at tilgå din online Outlook og officepakke.
Næste statusmelding 10.00 eller ved løst.
LØST - Der opleves i øjeblikket problemer med at starte programmer i Citrix
29/11-2022, kl. 12.25
Citrix er igen i drift, og du kan starte dine programmer.
Bemærk dog at det kan tage lidt tid for det første program du starter op, da der dannes en ny Citrix-profil til dig. Når du starter Outlook, skal du lave en ny autosignatur.
Vejledning til dette finder du i en mail vi sender kl. 12.25
29/11-2022, kl. 10.50
For at komme dagens udfordringer til livs, bliver vores citrixfarm lukket ned i dag mellem 11.30 og 12.30.Vi beklager ulejligheden, både for dem som har problemet , og ikke mindst for dem som faktisk har kunnet starte programmer og arbejde.
Når Citrix er i drift igen, kan I komme ud for at skulle tilføje en ny autosignatur i Outlook.
Klarmeldingsmailen kl. 12.30, vil derfor indeholde en kort vejledning til opsætning af autosignaturen.
29/11-2022, kl. 10.05
Vi oplever i øjeblikket at der kan være problemer med at starte programmer i Citrix. Flere brugere har meldt fejlen ind, og vi er i gang med at fejlsøge.
Næste udmelding kl. 10.30 eller ved løst
Der kan i øjeblikket ikke logges på det trådløse netværk "Borgernet" - LØST
9/6-2022, kl. 10.28
Netdesign melder at der igen er adgang til det trådløse netværk Borgernet.
Dog kan der være en lille ventetid, da mange brugere lige nu er i gang med at logge deres maskiner/mobiltelefoner på netværket. Så hav lidt tålmodighed.
9/6-2022, kl. 10.10
Der arbejdes stadig på at fejlrette.
Næste status kl. 10.30 eller ved løst
9/6-2022, kl. 09.30
Vi oplever i øjeblikket udfald på det trådløse netværk ”Borgernet”.Vores leverandør er kontaktet, og fejlsøgning/fejlretning er påbegyndt.
Næste statusmelding 10.00 eller ved løst.
DUBU er i øjeblikket ramt af fejl - LØST
01/06-2022 kl. 10:44
Fejlen er løst, hos den service, som DUBU anvender til at slå op i CPR-registret samt foretage forsendelser fra DUBU
Der kan i øjeblikket opleves login problemer på Cura (både app og web) og CuraPlan. - LØST
01/06-2022
Der er nu adgang til Cura og CuraPlan igen
Der kan i øjeblikket opleves login problemer på Cura (både app og web) og CuraPlan.
01/06-2022, kl. 08:07
Der kan i øjeblikket opleves login problemer på Cura (både app og web) og CuraPlan.
Vores leverandør Systematic arbejder på at løse problemet.
Så snart at vi får en ny status fra leverandøren, vil vi sende oplysningen videre til jer.
DUBU er i øjeblikket ramt af fejl
01/06-2022, kl. 6:15
Den service som DUBU anvender til at slå op i CPR-registret samt foretage forsendelser fra DUBU er i øjeblikket ramt af fejl.
Det betyder for DUBU, at I kan opleve, at I ikke kan oprette personer eller sager på CPR-nummer. I ikke kan genåbne sager på personer med CPR-nummer.
Endvidere kan I opleve, at I ikke kan foretage forsendelser fra DUBU.
Problemet er udenfor DUBU. Vi forventer at modtage en ny status på problemerne eller senest i dag kl. 13.00.
Citrix ude af drift - LØST
30/5-2022, kl. 13.04
Citrix Europa melder nu at problemet er løst, og der igen er adgang til programmer.
30/5-2022, kl. 12.00
Citrix er stadig ude af drift, og nyeste melding fra Citrix er, at problemet er verdensomspændende.
Vi følger situationen, og næste status vil ske kl. 13.00 eller ved løst.
30/5-2022, kl. 11.31
Vi oplever i øjeblikket udfordringer på vores Citrixplatform, og arbejder på at løse problemet.
Umiddelbart ser det ud til at det ikke kun er os som er ramt, men hele Europa.
Tidshorisont for løsning er ikke kendt.
Næste statusopdatering sker kl. 12.00 eller ved løst
[Afsluttet] Oprettelse af sager med nye sagsparter i SBSYS og NemSag er ude af drift
05/05-2022 kl. 16:05
Oprettelse af sager med nye sagsparter, hvor der søges efter CPR numre, virker igen i både SBSYS og NemSag
Oprettelse af sager med nye sagsparter i SBSYS og NemSag er ude af drift
05/05-2022 kl. 14:49
Oprettelse af sager med nye sagsparter, hvor der søges efter CPR numre, er ude af drift i SBSYS og NemSag
Det er ikke vores eget System, der er fejl i, men et generelt problem som der arbejdes på i KOMBIT.
[AFSLUTTET] Forbindelse til KMD er blevet genetableret
21/04-2022 kl. 18:18
TDC har nu meldt tilbage, at linjerne til KMD er blevet genetableret.
Dermed er der nu hul igennem, og KMD's programmer kan tilgås igen.
Update på manglende forbindelse til KMD
21/04-2022 kl. 08:17
Der er endnu ikke adgang til KMD-programmerne idet TDC’s linjefejl endnu ikke er udbedret.
Der er dog lys for enden af tunnelen idet TDC har reetableret linjerne til et par kommuner.
Der er ikke umiddelbart nogen tidshorisont for udbedring af Albertslund kommunes linje til KMD.
Vi vil meddele det så snart der er hul igennem til KMD
Update på manglende forbindelse til KMD
20/04-2022 kl. 14:25
TDC har meddelt, at den manglende forbindelse til KMD skyldes en fejl i deres systemer kl. 00:44 i nat.
De arbejder på højtryk for at udbedre fejlen, men der er pt. ingen tidshorisont.
Vi følger løbende op med information om sagen, herunder en tidshorisont, når vi har den.
Sagen er eskaleret til TDC’s kundedirektør
KMD er nede
20/04-2022 kl. 10:34
Vi har nu konstateret, at det er KMD’s linjer til Albertslund, som er ude af drift.
TDC er i gang med fejlsøgning
Pt. har vi desværre ingen tidshorisont, men vil sende en mail ud til jer, når vi ved mere.
KMD er nede
20/04-2022 kl. 08:47
Flere systemer hos KMD, herunder KMD Nexus, Rollebi, KMD Cics med flere virker ikke
Status for, hvornår systemer kommer op at køre igen, er pt. ukendt.
Fejl på SBSYS - LØST
02/03-2022
SBSYS virker igen.
Vi beklager de gener som det har medført.
Fejl på SBSYS
02/03-2022
Vi har pt. udfordringer med SBSYS.
Vores teknikere arbejder i øjeblikket på sagen.
Når vi ved nærmere, vender vi tilbage.
Fejl på kommunens telefoni - LØST
27/2-2, 12.15
Der kan igen ringes til kommunens hovednumre.
I går blev den defekte del i vores telefoncentral udskiftet, og den nye server startet op.
I dag er der så blevet testet med kald til bl.a. kommunens hovednummer og IT-Helpdesk. Begge numre svarer, og vi kan derfor melde at vores telefoni igen er i drift.
Skulle der opstår mindre forstyrrelser de næste par dage, kan det skyldes mindre efterfølgende opdateringer på den nye server.
25/2-22, 12.00
Vi forventer at have telefonien i drift igen i løbet af weekenden.
Netdesign jagter reservedele, og der er tilknyttet en tekniker til opgaven som inden for de næste 24 timer vil udskifte den defekte server i telefoncentralen.
Næste udmelding sker ved løst.
25/2-22, 10.45
Fejlen er nu fundet, og det viser sig desværre at være en central server som styrer alle indgående kald til kommunen.
Netdesign er i gang med flere løsningsscenarier, men desværre uden at kunne oplyse en forventet løsningstid.
Der ligger nu besked på albertslund.dk, så borgere er orienteret om problemet.
Næste statusopdatering sker kl. 12.00 eller ved løst
25/2-22, 09.45
Vi er i tæt kontakt med Netdesign, og der arbejdes stadig på at løse problemet.
Næste status kl. 10.45 eller ved løst.
25/2-22, 09.15
Det er i øjeblikket ikke muligt at ringe til kommunens hovednumre (eks. IT-Helpdesk, Omstillingen, Visitationen, Vej og Park etc etc.)
Fejlen er meldt til Netdesign/TDC, og der er lovet hurtig fejlsøgning.
Næste statusopdatering kl. 0945 eller ved løst
Sikkerhedshændelse - Log4j - ikke løst
ØS-IT er opmærksomme på den verdensomspændende sikkerhændelse "Log4J".
Vi gør alt for at denne sikkerhedshændelse ikke rammer vores systemer, og følger nøje udviklingen.
Ønsker du at læse mere om denne hændelse: Klik her
Nedbrud på Outlook - LØST
16/12-21, 13.30
Kære alle
Microsoft har i dag haft nedbrud på Outlook, hvilket har resulteret i bl.a. lange svartider og slet ikke at kunne åbne Outlook.
Microsoft beklager ulejligheden
Fejl på mobil og fastnettelefoni - løst
18/11-21, 08.00
TDC har klarmeldt fejlen uden yderligere kommentarer
17/11-21, 09.40
TDC har netop opdateret med følgende information:
"Hvis der stadig opleves problemer kan en genstart af terminalen muligvis afhjælpe problemet"
17/11-21, 09.38
TDC melder fejl på deres telefonnetværk, og at der arbejdes på at løse problemet.
Tidshorisont for løsning er ukendt
Udfordringer med at starte Citrix Workspace - Løst
16/11-21, 12.55
Citrix Europa melder at fejlen er løst, og der igen er normal drift i citrixmiljøet.
16/11-21, 10.45
Fra ca. 07.30 i morges, har Citrix Europa har udfordringer som har ramt mange brugere her i Albertslund Kommune.
Det opleves bl.a. ved at Citrix Workspace ikke starter op, men "blot" snurrer rundt.
Der arbejdes på at løse problemet, men tidshorisonten er ukendt.
Næste driftstatus sker kl. 13.45 eller ved løst problem.
SBSYS genstartes kl. 10.30 - Udført
16/11-21, 11.03
SBSYS er igen i drift
16/11-21, 10.11
Grundet nødvendigt vedligehold genstartes SBSYS kl. 10.30.
Genstart forventes at være afsluttet 11.00.