Arbejds- og opholdstilladelser 2024
På denne side kan du finde information om proceduren for kontrol af arbejds- og opholdstilladelser i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere
Information om arbejds- og opholdstilladelser
Albertslund Kommune har som arbejdsgiver pligt til at sikre, at medarbejderne har gyldig arbejds- og opholdstilladelse. Efter Udlændingeloven kan en arbejdsgiver, der beskæftiger en udlænding uden arbejdstilladelse ifaldes en bøde på 10.000 kr. pr. måned, medarbejderen har været ansat. Denne bøde kan stige til 20.000 kr. pr. måned under skærpende omstændigheder.
Pligten til at sikre lovlige arbejdstilladelser gælder både i forbindelse med ansættelsen og undervejs i ansættelsesforløbet.
Hvem må arbejde i Danmark?
EU/EØS-borgere eller statsborger i Schweiz
Som EU/EØS-borger eller statsborger i Schweiz - eller familiemedlem til en af disse - kan man indrejse, bo, studere og arbejde i Danmark, hvis man opfylder betingelserne for ophold efter EU-reglerne om fri bevægelighed. Man kan ansøge om at få udstedt et opholdsdokument, som dokumenterer, at man har ret til at opholde sig i Danmark.
EU-statsborgere er statsborgere fra Belgien, Bulgarien, Cypern (kun det græsk-cypriotiske område), Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Nederlandene, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.
EØS-statsborgere er statsborgere fra Island, Liechtenstein og Norge. Statsborgere fra Schweiz behandles efter de samme regler som EU- og EØS-statsborgere.
Statsborgere fra lande uden for EU/EØS og Schweiz
Statsborgere fra lande uden for EU skal have en arbejds- og opholdstilladelse, før de må tage ophold og arbejde i Danmark.
Britiske statsborgere
Bemærk, at der efter Brexit gælder særlige regler for britiske statsborgere. Se mere her:
Ophold til britiske statsborgere (siri.dk)
Hvilke udlændinge skal have en arbejdstilladelse?
Hvis man er tredjelandsstatsborger – dvs. statsborger i et land uden for EU/EØS samt Schweiz – skal man have en gyldig opholdstilladelse for at opholde sig lovligt i Danmark.
De forskellige typer af opholdstilladelser giver forskellige rettigheder. Fx giver nogle opholdstilladelser ikke ret til at arbejde i Danmark, hvorimod andre giver indehaveren ret til at arbejde i Danmark – ofte på visse betingelser eller med visse begrænsninger.
Det er ens eget ansvar at få en arbejdstilladelse, hvis reglerne kræver det. Hvis man som udlænding arbejder ulovligt i Danmark, risikerer man udvisning, og både udlænding og arbejdsgiver i Danmark kan straffes med bøde eller fængsel.
Hvordan sikrer vi som arbejdsgiver, at vores medarbejdere har en gyldig arbejds- og opholdstilladelse?
Fra efteråret 2024 er en ny robot blevet sat i gang, som fremadrettet vil kontrollere statsborgerskab på nye medarbejdere.
Dette medfører en ny proces for håndtering af arbejds- og opholdstilladelser, som erstatter proceduren der blev indført i 2019.
Vi har derfor lavet denne sagsgangsbeskrivelse til håndtering og indhentning af disse.
Sagsgang for kontrol af statsborgerskab, arbejds- og opholdstilladelse.
Step 1) - Robotten tjekker
Robotten tjekker samtlige nyansættelser for statsborgerskab og stempler personalemappen med gældende statsborgerskab.
Danske statsborgere
For så vidt angår personer med statsborgerskab fra Danmark tjekker robotten statsborgerskaber og laver en stempling i personalemappen i Rollebien i undermappen “Attester”. Man har automatisk arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, så hvis der er stemplet i personalemappen med statsborgerskab fra Danmark behøver du ikke gøre yderligere, men tjek at der er lavet en stempling i mappen.
EU/EØS statsborgere eller Schweiziske statsborgere
For så vidt angår personer med statsborgerskab fra EU/EØS og Schweiz tjekker robotten statsborgerskaber og laver en stempling i personalemappen i Rollebien i undermappen “Attester”. Tjek at der er lavet en stempling i mappen.
For så vidt angår statsborgerskab i EU/EØS og Schweiz, skal medarbejdere vise opholdstilladelse i form af registreringsbevis. Har den nye medarbejder ikke et registreringsbevis kan de søge registreringsbevis hos SIRI som arbejdstager pba. af deres job. Kopi af registreringsbevis lægges i P-mappen i mappen “attester”.
Tredjelandsstatsborgere
For så vidt angår tredje lande, så vil jeres afdelingspostkasse fremadrettet modtage en mail fra robotten, når den har registreret en ny ansættelse i Rollebien og har konstateret, at der er tale om en statsborger fra et tredje land – se nedenstående:
Medarbejderen skal vise sit opholdskort og du skal gemme en kopi på p-mappen. Tjek også stemplingen i mappen.
Du skal kontrollere hvad opholdskortet giver tilladelse til. Se nedenfor.
Du skal kontrollere:
-
Udløbsdato
-
Billede
-
Bogstav/mærkat (du kan finde regler for diverse bogstaver/mærkater i bilag 1)
Er du i tvivl om, hvorvidt medarbejderen har en gyldig opholds- og arbejdstilladelse har du mulighed for at slå personen op i UIS Forside - Integrationsportalen (uim.dk). Hvis du ikke har adgang til UIS, så se vejledning “Ny opkobling for brugere af UIS” (link kommer).
I UdlændingeInformationsSystemet (UIS) kan du slå alle udenlandske statsborgeres opholdsgrundlag op.
Gå til Personsøgning til venstre i øverste bjælke og skriv cpr-nummer. Når du klikker på borgerens navn, fremkommer der en side med personoplysninger som adresse og statsborgerskab.
For at finde opholdsgrundlag, skal du vælge fanen Afgørelser.
Billedet her er todelt efter om det er afgørelser i et gammelt system eller nuværende, så husk at se begge steder.
Find den seneste afgørelse. Står der en udløbsdato er det en midlertidig opholdstilladelse. Hvis udløbsdatoen er overskredet, skal medarbejderen dokumentere at der er indgivet en ansøgning om forlængelse. I så fald er der stadig tilladelse til ophold og arbejde.
Står der ingen udløbsdato vil tilladelsen ofte være givet efter Udlændingelovens §11 stk. 3 og være en tidsubegrænset opholdstilladelse. Hvis du klikker ind på selve afgørelsen, står der tidsubegrænset.
Afgørelser som handler om rejsedokumenter og tilbagerejsetilladelse er ikke selve opholdstilladelsen.
Har du udfordringer med at tolke oplysningerne i UIS, kan du kontakte integrationskonsulent Mette Nielsen Duekilde, Borger og Arbejdsmarked
Direkte tlf. 43687421
Du skal herefter gemme dokumentationen i personalemappen under ”disciplinære foranstaltninger” i undermappen ”Attester”.
OBS: Har du ikke adgang til Attestmappen, skal du kontakte din leder, som skal sende en mail til ØS Callcenter (Callcentret i ØS Økonomi) på os.callcenter@albertslund.dk
Har medarbejderen kun en midlertidig arbejds- og opholdstilladelse, skal du bede Lønadministrationen om at lave en advis i lønsystemet på mail Loen@albertslund.dk. Husk at angive hvilken dato tilladelsen udløber. Når arbejds- og opholdstilladelsen er ved at udløbe, vil du får en besked fra Lønadministrationen om, at du skal kontrollere, om medarbejderens tilladelser er blevet fornyet.