Gå til hovedindhold

Nytårshilsen fra kommunaldirektør Henrik Harder

I en nytårshilsen til alle ledere og medarbejdere ser kommunaldirektør Henrik Harder tilbage på de foregående år og ind i det nye år; 2024. Læs hans hilsen her

10. jan. 2024

Indhold

    Kære alle

    Nu er vi tilbage, og derfor vil jeg gerne ønske jer et rigtig godt nytår.

    Jeg håber, at I har nydt juleferien og er kommet godt ind i 2024.

    Fokus de foregående år
    I 2022 og 2023 har vi udviklet og etableret en lang række ting under overskriften ”Én kommune – én organisation”. Jeg kan fx nævne organisationskompasset, nye politikker, medarbejder- og ledelsesgrundlaget, plan A, MUS, GRUS og LUS-koncept, målplaner og nye måder at arbejde med sænkning af fravær på. Hele rækken har det til fælles, at de har til formål at skabe bedre muligheder for vores opgaveløsning i Albertslund Kommune. En opgaveløsning, hvor vi har fokus på effekten af vores handlinger, på at gøre brug af hinandens kompetencer på tværs af fagligheder, på løbende at skabe refleksion over, og læring af, vores handlinger og på at arbejde fokuseret med færre mål og krav. Vi skal være tydelige med visionen som pejlemærke.

    Fokus i 2024
    Så, hvor 2022 og 2023 stod i udviklingens tegn, ønsker jeg, at 2024 skal blive et år, hvor vi ”holder snuden i sporet”. Det vil sige et år, hvor vi ikke skaber en masse nyt, men hvor vi arbejder målrettet med at integrere ovenstående i vores opgaveløsninger – såvel små som store. Jeg har således en forventning om, at vi på alle arbejdspladser hver måned drøfter udviklingen af fravær, at vi drøfter hvilken forskel medarbejder- og ledelsesgrundlaget skal gøre for samarbejdet mellem os, at vi arbejder med handleplanerne på baggrund af sidste års APV- og Trivselsmåling og at vi bruger målplanerne, som omdrejningspunkt for udvikling af opgaveløsningerne. Jeg har ligeledes en målsætning om, at vi ikke drøfter fravær, handleplaner, samarbejde og målplaner isoleret fra hinanden, men at vi netop integrerer de fire drøftelser til én. Og at drøftelsen hele tiden skal have for øje at reduceret fravær, opnåelse af bedre medarbejdertrivsel, intensiveret samarbejde mellem os og efterlevelse af mål, der bruges som byggesten til at albertslunderne oplever endnu mere kvalitet i de ydelser, og i det samarbejde, vi har med dem.

    Velfærdsamfundet under pres
    I disse år oplever jeg samtidig et velfærdssamfund under pres. Det gælder ikke bare i Albertslund, men i hele Danmark. Der er i stigende grad brug for vores ydelser. Markant flere børn og unge har ondt i livet på forskellige måder. Flere voksne er i sociale problemer, og der kommer stadig flere ældre der har brug for vores pleje. Vores budgetter følger ikke tilsvarende med udviklingen, og derfor måtte en del kommuner i løbet af 2023 genåbne deres budgetter for at få enderne til at mødes – det gælder særligt ift. udgifterne på det specialiserede socialområde. I Albertslund behøvede vi heldigvis ikke at genåbne budgettet – det skyldes ikke mindst den gode indsats, der ydes af jer medarbejdere og ledere på området. Men alligevel oplever vi også et udgiftspres i Albertslund Kommune. Og ligesom alle andre kommuner oplever vi også et pres ift. rekruttering og fastholdelse af ansatte. Det pres ser desværre ikke ud til at blive mindre, men bliver tværtimod større i de kommende år.

    Det pres er selvfølgelig ikke et problem, vi bare lige kan løse i Albertslund. Men det er en præmis, som vi er nødt til at forholde os til. Ligesom vi er med de øvrige vilkår, jeg har nævnt ovenfor. Jeg tror, at de drøftelser, refleksioner og nye samarbejder vi skal have sammen og på tværs er en del af den håndtering, der skal til. Derudover skal vi udvikle vores samarbejde med borgerne og deres netværk, ligesom vi skal videreudvikle vores evne til at inddrage frivillighed og civilsamfund. Det er ikke nødvendigvis en let opgave, men jeg mener, at den er nødvendig - både ift. at vi kan anvende vores ressourcer og kompetencer bedst muligt, og ift. at målrette vores ydelser til den enkelte borger bedst muligt. I dag har vi jo allerede på mange måder et tæt samarbejde med borgerne og deres netværk, men jeg savner, at vi, via dialog med borgerne, får skabt mere klare rammer for, og forventninger til, samarbejdet. Mit indtryk er, at vi oftest lykkes godt i samarbejdet, men også at det til tider skaber frustrationer og opleves svært. Frustrationer, som både kan opleves af os og af borgerne. Derfor må vi tænke i nye baner, så vi kan komme frustrationerne til livs og få ”velfærdskontrakten” på plads.

    Lad os dele succeserne med hinanden
    Endelig vil jeg virkelig opfordre til, at vi - når vi løfter blikket fra sporet - skal vi huske at dele alt det, vi lykkes med, med hinanden. I bestræbelserne på hele tiden at gøre tingene bedre, har vi måske en tendens til at fokusere på det, vi skal gøre bedre. Det er selvfølgelig nødvendigt, men det er lige så nødvendigt, at vi deler succeser, og at vi har øje for, at vi pga. engagement og kompetencer faktisk lykkes med rigtig meget.

    Lad os også lykkes med rigtig meget i 2024. Jeg ser frem til samarbejdet.

    Godt nytår!

    Med venlig hilsen

    Henrik Harder
    Kommunaldirektør

    Sidst opdateret: 10. januar 2024