Indikator 3
Her udfoldes indikator 3 under perspektivet "Opgaver" i styringskonceptet
3. Indikator: Der er gode rammer for faglig refleksion , dialog og udvikling blandt medarbejdere og leder
Udover at vores opgaveløsning skal gøre en positiv forskel for borgerne, så skal de også give mening for medarbejdere og ledere i organisationen. De skal opleve, at de kan sætte deres kompetencer i spil og på spil. Derfor skal der være en ramme, hvor de kan reflektere, og have dialog, over deres praksis. Der skal være refleksion og dialog i forbindelse med udarbejdelse af politikker, hvor medarbejdere og ledere, sammen med interessenter og politikere, skal dele deres erfaringer og holdninger.
Der skal også være refleksion og dialog, når mål skal udarbejdes. Målene skal følges op ad prøvehandlinger. Prøvehandlinger tilkendegiver, at vi prøver noget nyt. Der ligger forberedelser og overvejelser bag vores handlinger, men netop fordi vi prøver noget nyt, så kender vi ikke udfaldet af vores handlinger. Til gengæld skal vi være meget nysgerrige på udfaldet. Vi skal sammen drøfte og reflektere over iagttagelser, og vi skal drøfte hvilke tegn vi vil kigge efter, for at vurdere effekten af handlingerne. For kun derved kan vi planlægge hvilke handlinger, der vil være virksomme at følge op med. Opfølgningen på, og refleksionen over, handlinger er afgørende for, at arbejdet med mål bliver en integreret del af opgaveydelserne i hverdagen.
Refleksionen og dialogen skal rykke fokus fra handlingerne der foretages til effekten af handlingerne der foretages. Dette medfører, at der skal rettes et markant stærkere fokus på brug af data til at vurdere effekten og kvaliteten af vores handlinger i praksis. Data kan både være kvantitativ og kvalitativ, og dermed både bestå af tal og af faglige observationer og vurderinger. Ved at hele organisationen rykker fokus hen på effekter, så danner vi et fælles sprog og en fælles tilgang til hvordan vi tilgår opgaver.
At sætte fokus på effekter vil også medføre, at vi kigger på vores opgaveløsning med nye øjne. Det vil udfordre vores vanetænkning og det kan motivere os til at afprøve nye handlinger i bestræbelserne på at opnå de ønskede effekter. Endelig er det vigtigt at holde sig fast, at læringen, og dermed også udviklingen i organisationen, også kommer af de prøvehandlinger der ikke lykkes i tilstrækkelig grad. De vil nemlig også skabe en ny viden og indsigt, som kan føre frem til nye prøvehandlinger. Endelig er fokus på effekter også et opgør med at fortsætte en praksis, der ikke skaber de ønskede resultater. Som organisation skal vi turde fejle i bestræbelserne på at skabe forbedringer. Men vi må ikke gentage, og bruge ressourcer på, handlinger, som ikke har den ønskede effekt hos borgerne.
Albertslund - den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber
Læs Albertslund Kommunes vision "Den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber". Med tre verdensmål i centrum sætter den retning for Albertslund
Albertslund Indefra
I serien Albertslund Indefra er medarbejderne i Albertslund Kommune i centrum. I videoer møder du forskellige medarbejdere, som fortæller om deres oplevelser af at være medarbejder i Albertslund Kommune og hvad der driver dem i deres arbejde.