Gå til hovedindhold

Indikator 2

Her udfoldes indikator 2 under perspektivet "Opgaver" i styringskonceptet

16. nov. 2022

Indhold

    2. Indikator: Kommunalbestyrelsen får gennemskuelige afrapporteringer der viser graden af målopfyldelse

    For at sikre gode rammer for, at der kan arbejdes målrettet og struktureret med de politiske målsætninger, og for at Kommunalbestyrelsen kan få et godt indblik i graden af målopfyldelse, så skal organisationen arbejde ud fra et årshjul. Årshjulet vil endvidere skabe gode rammer for at organisationen kan få et helhedsblik på indsatser til borgere, da der i organisationen tidsmæssigt samtidigt skal udarbejdes mål. Dermed kan vi lettere koordinere indsatser og etablere tværfagligt samarbejde. Årshjulet forløber som følgende:

    Årshjulet begynder i et givent år med budgetvedtagelse. Med budgetvedtagelsen angives hvilke ressourcer, der er til rådighed i det kommende år, og dermed er der fastlagt en økonomisk ramme, som Kommunalbestyrelsen kan udvælge målsætninger ud fra. Målsætningerne kan dels vælges fra budgetaftaleteksten og dels fra politikkerne. Der skal arbejdes med alle målsætninger fra budgetaftaleteksten, og der skal udvælges målsætninger fra politikkerne. Begrundelsen for ikke at arbejde med alle målsætninger fra alle politikker på samme tid er at give gode muligheder for at kunne arbejde fokuseret med de enkelte målsætninger. I løbet af den fireårige periode, hvor politikkerne er gældende, skal der arbejdes med alle målsætninger.

    Processen med at udarbejde mål er inddelt i tre faser.

    1. fase: Oplæg til fastsættelse af mål
    Organisationen udarbejder, i dialog med borgere og andre relevante aktører, oplæg til konkrete lokale mål som der skal arbejdes ud fra. Derudover etableres der indsatser der kan indfri målsætninger og mål fra det givne års budgetaftale. Begge dele sker i skabelonen for målplaner.

    2. fase: Udviklingsugen
    Når der er udarbejdet oplæg til mål, så afholdes der en udviklingsuge, hvor medarbejdere og ledere på tværs af fagligheder mødes. For at sikre et fælles borgerfokus, så samles medarbejdere og ledere der arbejder med samme borgergrupper, for at drøfte hvordan de kan videndele, koordinere og/eller samskabe indsatser. Fx mødes dem der arbejder med ældre, for at drøfte hvordan deres indsatser tilsammen kan understøtte det gode ældreliv i Albertslund. Tilsvarende mødes dem der fx arbejder med børn, unge, voksne og med erhvervsområdet.

    Borgere vil i relevant omfang blive inviteret med til udviklingsugen, og den vil også indeholde oplæg fra eksterne fx forskere, for at give medarbejdere og ledere en fælles inspiration – fx om unge og trivsel.

    3. fase: Færdiggørelse af mål
    Efter udviklingsugen skal målene færdiggøres. Dette sker enten på enhedsniveau, hvis enheden selv skal stå for hele indsatsen i forhold til arbejdet med målet. Hvis der skal iværksættes en tværfaglig indsats, så skal enhederne mødes for at færdiggøre mål. Målene færdiggøres i målplansskabelonen.

    I det efterfølgende halve år arbejdes der med at indfri mål og målsætninger ved, at der både fagligt og tværfagligt afprøves en række prøvehandlinger, hvor der løbende arbejdes med dokumentation af effekterne.

    I august gives en status til Kommunalbestyrelsen på arbejdet med alle målene. Årsagen er, at effekten af arbejdet med målene kan være med til at danne grundlag for årets budgetforhandlinger – herunder for hvad der politisk evt. kan op- og nedprioriteres. Det er vigtigt at slå fast, at det, at der skal gives status i august, ikke er ensbetydende med, at man skal være færdig med at foretage prøvehandlinger i august. Der kan både være tale om en foreløbig og endelig evaluering.

    Sidst opdateret: 1. december 2022