Gå til hovedindhold

Værktøj til udarbejdelse af lokal handleplan

Nedenfor finder I et værktøj i form af et hjælpeskema til udarbejdelse af lokal handleplan til identificering, forebyggelse og håndtering af arbejdsrelateret stress.

14. jun. 2021

Indhold

    ArbejdspladsMED og den lokale arbejdsmiljøgruppe skal sørge for, at der er et løbende fokus på stress, så medarbejderne er klar over, hvilke muligheder og hvilket ansvar de har, både for at identificere, forebygge og håndtere stress. Som led i dette arbejde, skal der udarbejdes en lokal handlingsplan.

    I jeres arbejde med at udforme handlingsplanen kan I gøre brug af nedenstående skema. I skemaet er indsat tekster, som er eksempler på, hvad I skal være opmærksomme på i drøftelserne. I skal erstatte eksemplerne med det, der skal gælde hos jer.

    En  lokal handlingsplan skal tage udgangspunkt i kommunens retningslinje, som bliver konkret handlings-orienteret i forhold til jeres arbejdsplads.

    Handlingsplanen bliver aftalt i Arbejdsplads-MED eller personalemøder med MED-status.
     
    MED skal i samarbejde med den lokale arbejdsmiljøgruppe også sikre, at handlingsplanen bliver implemen-teret lokalt, og at den er kendt af alle på arbejdspladsen. 

    Hjælpeskema til udarbejdelse af lokal handleplan stress

    Hvis I har behov for inspiration til indholdet i jeres handlingsplan om, hvordan I forebygger og håndterer stress kan I læse om:

    • Symptomer på stress her
    • Forebyggelse af arbejdsrelateret stress i en matrix opdelt på IGLO-niveau her
    • Håndtering af  arbejdsrelateret stress i en matrix opdelt på IGLO-niveau her
    • Tilbage til arbejde (TTA) efter en eventuel stresssygemelding her
    Sidst opdateret: 2. september 2021