Gå til hovedindhold

Corona og arbejdsmiljø

På denne side deler vi viden om arbejdsmiljøet med fokus på Corona virussen. Siden er ren information og indeholder ikke nogen krav til at du læser det eller at forslag og metoder anvendes. Siden er udelukkende nice-to-reading.

26. aug. 2021

Indhold

    Her bliver løbende lagt links til viden og nyhedsbreve som kommer fra f. eks. Arbejdstilsynet, Viden på Tværs, Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø, Arbejdsmiljøweb.DK og andre parter, med viden om og forslag til arbejdsmiljøet. Informationerne på denne side er alene nice-to-reading og indeholder ikke nogen krav om at du læser indlæggene eller at forslag og metoder anvendes.

    HUSK at læse den information der løbende sendes ud fra HR & Jura i Økonomi & Stab, da det er den information du skal forholde dig til og implementere på arbejdspladsen. Mails fra HR & Jura er need-to-reading.

     

    Arbejdstilsynet - AT.dk

    • Hvilken betydning har den nye vejledning fra Arbejdstilsynet om COVID-19 og arbejdsskader?
      Arbejdstilsynet har i samarbejde med AES (Arbejdsmarkedets Erhvervssikring) og Ankestyrelsen udsendt en vejledning om vurdering af arbejdsskadesager om sygdom med COVID-19. Vejledningen beskriver de nærmere betingelser for, hvornår sygdom med COVID 19 kan anerkendes som en arbejdsskade efter lov om arbejdsskadesikring. Vejledningen er primært en hjælp til sagsbehandlere i AES og Ankestyrelsen ved behandling af arbejdsskadesager.

      KL er i færd med at afklare, hvilken betydning vejledningen vil have for kommunerne, herunder i forhold til pligten til at anmelde (mulige) arbejdsskader.
      Se vejledningen her

    • Gode råd til den sunde hjemmearbejdsplads 
      Rådene ligger på Medarbejdersiden under "Hjemmearbejdsplads"

    Arbejdsmiljøweb.dk

    Godtpsykiskarbejdsmiljø.dk

    • Er I ramt af mental coronamathed i arbejdsfællesskabet?
      Nogle ansatte vil opleve faglig og mental afmatning efter snart to måneder med corona. ugevis med virtuel undervisning uden den daglige føling med elever og studerene kan slide på motivationen. Det samme kan en anderledes hverdag på en skole, hvor hensyn til afstand og hygiejne kan påvirke fagligheden. Forsker og organisationspsykolog Malene Friis Andersen giver sine bedste råd til, hvordan I håndterer coronamathed.

    • Til leder og arbejdsmilnjørepræsentant: Har I føling med ansatte og kolleger?
      I en hverdag, hvor alle ikke færdes sammen fysisk, kan det være en udfordring at have føling med, hvordan medarbejdere og kolleger har det og håndterer arbejdsopgaverne. I denne metode finder arbejdsmiljøgruppen støtte til at skabe overblik over, hvordan det går med ansatte og kolleger. En metode til at skabe overblik.

    • Arbejdsmiljø på uddannelsesinstitutioner i Corona-tider
      Det er en helt ekstraordinær situation på alle arbejdspladser - og på alle uddannelsesinstitutioner. På denne side har Godtpsykiskarbejdsmiljø.dk samlet vejledninger fra myndighederne og nogle af de råd og materialer BFA Velfærd har udviklet, som kan være relevante i denne ti for uddannelsesinstitutioner

    • Til det virtuelle samarbejde: Vær opmærksom på både potentialer og problemstillinger
      Et særligt aspekt af det virtuelle samarbejde er virtuel ledelse, hvor medarbejdere og deres leder ikke mødes fysisk til hverdag, fx fordi lederen skal dele sin tilstedeværelse mellem flere geografisk spredte enheder.

    Sundhedsstyrelsen

    • Gode råd til trivsel og mental sundhed
      For mange personer kan det være en udfordring, at mange af de vante rammer i samfundet er ændret under COVID-19 epidemien. Det kan påvirke ens livskvalitet og trivsel. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet 11 gode råd til, hvad man kan gøre for at fastholde og styrke siin egen trivsel og mentale sundhed.

    Viden på tværs- VPT.dk

    Væksthus for Ledelse - Lederweb.dk

    • 5 trin: Sådan kommer I bedst tilbage på arbejdspladsen
      De seneste uger har været ubetrådt land præget af kaos og omskiftelighed. Det samme vil gælde i den kommende periode, hvor mange medarbejdre og ledere skal tilbage på arbejdspladserne. For hvordan gør I det bedst muligt? Læs, hvordan du laver en krisehåndteringsplan, der sikrer, at du og dine medarbejdere kommer bedst muligt tilbage i den nye hverdag.

    • Sådan gir du en skideballe på afstand
      Det er en dårlig idé at irettesætte en medarbejder over en skærm eller på telefon. Men det kan være nødvendigt. I denne artikel får du nogle greb til at irettesætte en medarbejder på distancen, til at uddele det man kunne kalde en digital skideballe på mail, Skype, FaceTime, Zoom eller i en telefon. Du får også et alternativ til skideballen, som nok er værd at overveje.


    • Sådan er du en nærværende leder på afstand - incl. video
      Det kan godt være svært at være nærværende, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt. Men det kan heldigvis godt lade sig gøre. Se hvordan i denne korte video

    • Nærværende ledelse på afstand
      Publikationen henvender sig især til de ledere i kommunen, der skal lede på afstand

    • Lynkursus i nærværende ledelse på afstand
      Gratis E-kursus. "Nu skal vi stå sammen ved at holde afstand," sagde statsministeren. Men hvordan er du en nærværende leder på afstand? Her kan du læse om velkendte, men afgørende ledelseskompetencer som fx kommunikation, tillid og selvledelse med fokus på, hvordan du lykkes med dem, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt.

    • 7 råd om mental sundhed i corona-krisen  

    • Lederne: Sådan ser vores virkelighed ud lige nu 
      "Det værste, der kan ske for min ledelse er, at minde medarbejdere stopper med at læse mails."

    • Ledelse når krisen bliver hverdag
      Med ét slag står lederne med den største omstilling i den offentlige sektor. I disse dage ser vi, hvad en pludselig opstået krise medfører af forandringer og omstillingsprocesser.
    Sidst opdateret: 26. august 2021