Indikator 8
Her udfoldes indikator 8 under perspektivet "Struktur" i styringskonceptet
8. Indikator: Det tværfaglige samarbejde er en integreret del af vores struktur
Vores organisering skaber gode forudsætninger for, at vi kan løse mange af vores opgaver, men der er også en risiko for, at monofaglige løsninger bliver for dominerende, idet opdelingen i afdelinger og enheder gør, at vi risikerer at orientere os indad i stedet for at orientere os på tværs af vores organisatoriske enheder og afdelinger. Risikoen øges yderligere af, at de lovgivninger, vi er underlagt også primært er af monofaglig karakter. Udfordringen med en monofaglig tilgang er, at den ikke kan håndtere svære og komplekse opgaver på tilfredsstillende vis.
For at skabe både fokus og gode rammer for tværfagligt samarbejde, har vi etableret en struktur, hvor vi alle arbejder ud fra politikker med samme opbygninger, og hvor vi alle følger samme årshjul i arbejdet med målsætninger i politikkerne. Årshjulet bevirker, at vi overskueligt kan deles om målsætninger, og at vi sammen kan udføre, og følge op på, prøvehandlinger der kan indfri de politiske målsætninger fra politikkerne. Arbejdet med prøvehandlinger foregår ligeledes i ensartede målplansskabeloner uanset hvor vi arbejder i organisationen, og som led i arbejdet med prøvehandlinger skal vi ikke bare evaluere arbejdet med mål, men også med samarbejdet.
For yderligere at understøtte gode rammer for det tværfaglige samarbejde, har vi udviklet en model for dette. Modellen skal sikre gode rammer for tværfagligt samarbejde i form af en forventningsafstemning om opgaven, en klar rollefordeling og i form af mål for samarbejdet.
Model for tværfagligt samarbejde skal anvendes alle de steder i organisationen, hvor vi opstarter et samarbejde tværfagligt om at indfri mål og målsætninger. Modellen etablerer en tidlig forventningsafstemning mellem de deltagende aktører, og er et redskab til at afklare ansvarsfordelingen for samarbejdet. Samtidig understøtter modellen en løbende evaluering samt erfaringsudveksling på tværs af enheder og afdelinger, som især er nødvendig, når vi ikke på forhånd kender udfaldet af vores handlinger og derfor må bygge læring op undervejs.
Model for tværfagligt samarbejde findes i tre udgaver, der afspejler niveauerne for tværfagligt arbejde:
- Model for tværfagligt samarbejde på vidensniveau
Vi deler viden om vores respektive indsatser. Fx at vores beskæftigelsesområde og voksensocialområde ved, at de har forløb med samme borger.
- Model for tværfagligt samarbejde på koordinationsniveau
Vi koordinerer indsatser, men udfører dem hver for sig. Fx lærer elever på vores folkeskoler sange som bruges til den årlige Musikskolekoncert.
- Model for tværfagligt samarbejde på samskabelsesniveau
Vi arbejder sammen på tværs af enheder og afdelinger om at løse samme opgave.
Ud fra de tre niveauer kan vi vurdere hvordan opgaver kan løses med størst mulige effekt. De komplekse opgaver, hvor der både menneskeligt og økonomisk er meget på spil, kræver imidlertid i høj grad, at vi samarbejder på samskabelsesniveau.
Se og hent model for tværfagligt samarbejde
Albertslund - den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber
Læs Albertslund Kommunes vision "Den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber". Med tre verdensmål i centrum sætter den retning for Albertslund
Albertslund Indefra
I serien Albertslund Indefra er medarbejderne i Albertslund Kommune i centrum. I videoer møder du forskellige medarbejdere, som fortæller om deres oplevelser af at være medarbejder i Albertslund Kommune og hvad der driver dem i deres arbejde.