Gå til hovedindhold

Indikator 6

Her udfoldes indikator 6 under perspektivet "Adfærd" i styringskonceptet

16. nov. 2022
  • Læs op

Indhold

    6. Indikator: Vi har høj trivsel og lavt personalefravær

    En helt afgørende forudsætning for, at vi kan lykkes som organisation er, at vi har medarbejdere og ledere der trives. Høj grad af trivsel medfører, at vi lettere kan fastholde medarbejdere og ledere, at medarbejdere vil anbefale os som arbejdsplads over for andre, og at opgaver udføres med høj grad af motivation.

    For at understøtte trivsel skal vi både have fokus på, at vi kan lykkes med vores opgaver, og at opgaverne, vi arbejder med, er forståelige og meningsfulde. I bestræbelserne på at lykkes med vores opgaver skal vi løbende drøfte krav i arbejdet. Vi skal drøfte om kravene er i overensstemmelse med ressourcer og kompetencer, samt om de følelsesmæssige krav er af en sådan karakter, at det er nødvendigt, at vi skaber rum, hvor der kan være sparring og dialog om det.

    En tilsvarende afgørende forudsætning for, at vi kan lykkes som organisation, er, at vi har lavt sygefravær. Vi skaber den højeste kvalitet i opgaveløsningen, når den udføres af medarbejdere og ledere med de rette kompetencer og erfaringer, og når der er gode kolleger omkring os. Derfor skal arbejdet med at sikre lavt fravær være et vedvarende fokus for os alle.

    Vi skal derfor arbejde målrettet med at sikre fremmøde. På hver arbejdsplads skal vi have aftaler for, hvordan vi kan arbejde forebyggende for at sikre netop fremmøde. Det kan være måden at organisere arbejdet på, der skal justeres, ligesom det kan være måden, der samarbejdes på, der skal præciseres. Det vil være forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads, og netop derfor er det vigtigt, at der på alle arbejdspladser er drøftelser om, hvordan der bedst kan skabes forebyggende rammer for at sikre fremmøde.  

    Det er tilsvarende vigtigt at vores fælles retningslinjer for, hvordan vi arbejder indgribende med fravær, bliver overholdt. Dvs. at samtaler i forbindelse med sygdom bliver overholdt, at de bliver i overensstemmelse med den rette dokumentation og med et fokus om at ansatte skal tilbage på arbejde – ikke nødvendigvis i fuldt omfang til at begynde med og ikke nødvendigvis til de helt samme opgaver. Men både for ansatte og for os som organisation skal det altid som udgangspunkt være en fælles målsætning, at sygdom er forbigående, og at det ikke må blive varigt. Hvis det bliver det, er omkostningerne store - både for den enkelte ansatte, for kollegerne og for organisationen. 

    Arbejdet med trivsel og lavt personalefravær skal prioriteres højt. Men det er vigtigt, at vi ikke gør det sideløbende med den øvrige opgaveløsning. I stedet skal vi gøre det integreret med vores opgaveløsning. Når vi fx udarbejder og arbejder med handleplaner i forhold til Trivsels- og APV-målinger, skal det ske ud fra en ramme af hvilke opgaver, der står foran os at løse.

    Du kan læse om APV- og Trivselsundersøgelse og handleplaner her (LINK ER PÅ VEJ)

    Du kan læse om retningslinjer for arbejdet med fravær her (LINK ER PÅ VEJ)

    Sidst opdateret: 1. december 2022