Genbrugsbørsen
Formålet med denne genbrugsbørs er at fremme genbrug og reducere behovet for nyindkøb.
Albertslund Kommune har lanceret en genbrugsbørs, hvor du kan finde det inventar, din arbejdsplads mangler, eller registrere det inventar, som din arbejdsplads ønsker at give videre til brug andre steder i organisationen.
Inden din arbejdsplads køber nyt inventar, skal det altid undersøges, om genbrugsbørsen har ledigt inventar, der kan opfylde behovet.
Tak for at vælge genbrug og bidrage til en mere bæredygtig arbejdsplads!
Sådan fungerer genbrugsbørsen
Rådhuset: Intern Service kontaktes pr. mail, de afhenter inventaret på det pågældende kontor. Intern Service opretter inventaret i genbrugsbørsen, eller sørger for bortanskaffelse, hvis inventaret er i dårlig stand til at afsætte i genbrugsbørsen.
Decentral enhed/institution: Har din enhed/institution inventar, som I ikke længere skal benytte (og som er i så god en stand, at det kan overtages af en anden enhed/institution), så opret en annonce i genbrugsbørsen, så inventaret kan få nyt liv et andet sted i organisationen.
Åben "Inventarbiblioteket (via linket øverst på denne side) - vælg "opret annonce" under den rette kategori fx borde eller stole i genbrugsbørsen og udfyld alle felter: overskrift, beskrivelse af inventaret (farve, mål, stand og anden nyttig viden), navn på kontaktperson, mail, telefonnummer og afhentningssted. Vedhæft til sidst et billede af inventaret.
Hvis inventaret ikke længere kan opbevares hos jer
Hvis inventaret er længe om at blive aftaget, så er det muligt for enheden/institutionen at få afhentet inventaret, så det kan blive opbevaret på et fælles lager. I dette tilfælde kontaktes Materialegården på genbrugsbors@albertslund.dk, så vil Materialegården afhente inventaret og efterfølgende opdatere annoncen i genbrugsbørsen, så det fremgår at inventaret nu befinder sig på det centrale inventarlager.
Når inventar i genbrugsbørsen får ny ejer
Når inventar der er oprettet i genbrugsbørsen aftages tilgås annoncen, og den kan nu slettes (alle har adgang til dette). Hvis Materialegården har transporteret inventaret, så sletter de annoncen efterfølgende.
Genbrugsbørsen er ikke til private møbler, og de kommunale møbler må ikke aftages af privatpersoner.
Hvis der er tale om mindre genstande, har du måske selv mulighed for at afhente inventaret. Hvis inventaret befinder sig på det fælles møbellager, så skal det leveres af Materialegården (se nedenfor). Det er angivet på den enkelte annonce, hvor inventaret befinder sig.
Bestil transport af inventar ved at skrive til genbrugsbors@albertslund.dk - oplys overskriften på annoncen, samt hvor inventaret skal leveres.
Materialegården samler sammen og bringer inventer rundt i organisationen ca. hver 14 dag. Materialegården vil orientere både afsenderen og modtageren af inventaret, når transporten af inventaret er planlagt.
It-udstyr: Hvis udstyret ikke kan benyttes i egen enhed/institution, afleveres det til IT-Helpdesk der sikrer korrekt genbrug.
Mobiltelefoner og tablets: Afleveres i egen enhed/institution.
Kunst: Afleveres til og udlånes via kommunens kulturkonsulent Anne Kathrine Hviid Bagger.
Hvis der er et inventar, som der ikke er interesse for på Genbrugsbørsen, og det ikke kan betale sig at sælge det, er der følgende muligheder for bortskaffelse:
Drivhuset på Genbrugsstationen
Skriv en mail til genbrugsbors@albertslund.dk for at aftale nærmere om levering/kørsel af inventaret.
Donation
Hvis inventaret er værdiløst og derfor ikke kan sælges, kan Albertslund Kommune donere det til velgørenhed.
Dette inkluderer muligheden for at give det til en virksomhed, der kan istandsætte og genanvende det.
Hvis der er spørgsmål til genbrugsbørsen, kan spørgsmål rettes til genbrugsbors@albertslund.dk

Find brugt guld
Genbrugsbørsen giver arbejdspladserne i kommunen mulighed for at dele og genbruge overskydende inventar på tværs af afdelinger og enheder. Det skal reducere spild og understøtte kommunens miljømål.
Besøg INVENTARBIBLIOTEKET i Genbrugsbørsen