Web
Få overblik over og indblik i webansvarlige, retningslinjer for web-kommunikation og brugermanualer m.m.
LOGIN i Umbraco med din citrix-kode
Umbraco tilgås fra Google Chrome via denne url: https://albertslund.dk/umbraco/
Benyt dit citrix-login – både i og udenfor Citrix. Hvis man vel og mærke er oprettet i Umbraco. (Nye brugere oprettes fremadrettet via IT-Helpdesk).
Klik på den blå bjælke ”Log ind med Active Directory” – udfyld mailadresse og adgangskode der benyttes til Citrix.
GUIDE til Umbraco
https://kommuneplatformen.dk/guide
Adgangskode: Albertslund2021 eller Albertslund321
PRINCIPPER for albertslund.dk og medarbejdersiden.dk
Det handler både om principper for tekst og indholdselementer på albertslund.dk.
DIN TJEKLISTE - når du laver indhold til web i Albertslund Kommune
Læs og/eller udskriv tjeklisten, så du altid lige får tjekket af om der er styr på tingene, når du laver indhold til kommunale websider som hjemmesiden, medarbejdersiden eller institutionssider.
GDPR - husk at undgå personfølsomme oplysninger
Vær OBS på personoplysninger. Når vi informerer/kommunikerer skal vi altid være OBS på personoplysninger – både de almindelige oplysninger f.eks. navne, telefonnumre osv. og de følsomme, f.eks. helbredsoplysninger, fagforeningsmæssige tilhørsforhold, seksuelle forhold eller orienteringer. Det handler om at passe på medarbejdere og borgeres personoplysninger.
Er der tale om oplysninger om medarbejdere eller borgere? Vi skal som medarbejdere kunne tåle, at vores kontakt-oplysninger er offentlige. Er der tale om borgeres oplysninger, har vi så en hjemmel eller et samtykke til at offentliggøre det? Husk det er den, som offentliggøre oplysningerne, som har ansvaret for, at samtykket er indhentet og journaliseret!!!
Tænk på at dataminimere - jo færre persondata vi har på vores medarbejderside/hjemmeside, jo færre oplysninger skal vi ”passe på”.
ARTIKELSIDER
Sådan benytter vi bokse og kontaktoplysninger på artikelsiden.
Her kan du se, hvem der er webansvarlig i dit område/afdeling.
I Albertslund Kommune er weborganiseringen bredt funderet. Det betyder, at kommunikationsgruppen sammen med digitaliseringskonsulent Pernille Harting Frandsen og den web-kompetente Andreas Hedeby Jensen fra Miljø & Teknik sørger for at lave retningslinjer for vores web-kommunikation primært for hjemmesiden.
Hver afdeling har en web-ansvarlig (nogle steder to) som lokalt skal sørge for en organisering , der sikrer, at afdelingens webkommunikation lever op til retningslinjerne om konsistens, opdateret indhold osv.
Hvis og når der kommer lovgivningsændringer, der ønskes en gennemgang af indholdet på hjemmesiden, eller vi skal flytte hjemmesideindholdet til et andet sted, kan det afstedkomme flere større opgaver hos de webansvarlige og i afdelingerne for at få rettet op i mindre eller større grad.
Denne organisering skal sikre, at Albertslund Kommunes borgere og medarbejdere oplever konsistens, opdateret og professionel webkommunikation.
Hvis du har brug for hjælp til at lægge nyheder, information eller andet materiale på hjemmesiden, kan du få hjælp af den webansvarlige inden for dit fagområde.
Her får du en oversigt over webansvarlige i kommunen:
Økonomi & Stab (ØS)
- Janus Enemark Nissen, ØS
By, Kultur, Miljø & Beskæftigelse (BKMB)
- Andreas Hedeby Jensen, BKMB - Miljø & Teknik samt Drift & Service
- Mette Nielsen Duekilde/Anne Christensen, BKMB - Borger & Arbejdsmarked
- Pernille Harting Frandsen, BKMB - Kultur, Fritid & Erhverv
Børn, Sundhed og Velfærd (BSV)
- Lone Kreutzmann/Alex Emil Nørregaard Hansen, BSV - Ældre, Sundhed & Social
- Maria Guld Thomsen, BSV - Den Kriminalpræventive Enhed
- Anna Hermann Hansen, BSV - Børn & Familie
- Karina Pettersson, BSV - Dagtilbud & Skole