Gå til hovedindhold

Kompas for kommunikation 2023-26 og guide til gode tekster

Kommunikationskompasset for 2023-26 er dynamisk, dvs. hele tiden i udvikling, men viser vores overordnede kommunikationsretning i perioden. Guide til gode tekster hjælper dig til at skrive bedre

17. aug. 2021
  • Læs op

Indhold

    Læs kompasset

    Albertslund Kommunes vision om at være "den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber" er først og fremmest determinerende for, hvilke kommunikationer som skal fylde i driften i hverdagen og prioriteres med særlige indsatser fra 2023-26.

    Formålene med Albertslund Kommunes kommunikation
    Formålene med kommunens kommunikation er henholdsvis at skabe kendskab til, forståelse for og stolthed over forskellige forhold og temaer knyttet til Albertslund. Det kan være kendskab til byens potentialer, en koncert eller en ny lov. Det kan være forståelse for en besparelse, en politisk beslutning eller et byudviklingspotentiale. Det kan være stolthed over at bo i Albertslund, arbejde i Albertslund Kommune eller en helt særlig grøn eller social indsats.

    Kendskab - fordi borgere mfl. skal være oplyste om og have kendskab til alt det Albertslund kan byde på, velfærd, aktiviteter og rammer.

    Forståelse - fordi borgere mfl. skal forstå Albertslund Kommunes handlinger/beslutninger, og hvorfor vi er indrettet som vi er. Forståelse er grundlaget for at acceptere.

    Stolthed
    - fordi vi med vores kommunikation ønsker at bidrage til borgere og medarbejderes tilfredshed og glæde over Albertslund - og på den måde blive positive ambassadører for Albertslund som henholdsvis bosætningskommune og arbejdsplads. Det vil bidrage til positiv opmærksomhed om Albertslund.

    Når vi i Albertslund Kommune planlægger kommunikationsindsatser er det vigtigt at gøre sig klart om formålet er at skabe kendskab, forståelse eller stolthed eller konkret handling. Det har betydning for indsatsens omfang, tilrettelægning og ressourcetræk.

    Skal en kommunikationsindsats for eksempel enten skabe kendskab til friluftsbadet badesøen for en ny målgruppe i Vestsjælland eller få en ny gruppe borgere til at forstå borgerrådgiverens rolle eller skal den dække store rollespil i Vestskoven og bidrage til borgernes stolthed over det, der sker i Albertslund. Og så er der indsatser som f.eks. en større brandingindsats, der dækker alle tre formål - altså, både har til formål at øge kendskabet til nogle af Albertslunds kvaliteter og derigennem opnå en ny forståelse for Albertslund hos særlige målgrupper, som ideelt set kan bidrage til, at de flytter hertil. Samtidig bidrager det positivt set til borgeres stolthed af at bo i og være en del af Albertslund. En sådan indsats er ressourcekrævende. Derimod kan man ret nemt lave information, der bidrager til at folk forstår et konkret anlægsarbejde i bybilledet.

    Rammer og retning for Albertslund Kommunes kommunikation
    I bilaget er en model for rammer og retning for Albertslund Kommunes kommunikation 2023-2026. Vi kalder det kommunikationskompasset. Det gør vi, fordi det udstikker koordinaterne for kommunens kommunikation og peger pilen i forskellige situationsbestemte retninger for Albertslund Kommunes kommunikation de næste tre år.

    I kompasset opererer vi med en intern søjle og en ekstern søjle, som afspejler de to retninger, vi målretter al kommunikation efter. Den interne søjle repræsenter Albertslund Kommune (som organisation), hvor målgrupperne er medarbejdere og ledere. I den eksterne søjle retter kommunikationen sig mod byens borgere og andre interessenter udenfor organisationen.

    I kompasset skelner vi desuden mellem drift og indsatser. Drift er al den kommunikation, som er uundgåelig når man skal leve op til henholdsvis lovgivninger og understøttelse af en organisation og kommunalbestyrelse. Indsatser dækker over særligt prioriterede og udvalgte kommunikationer med specifikke formål. Det kan være en brandingindsats, en rekrutteringsindsats, employerbranding som Albertslund Indefra eller en særlig indsats om en høringsperiode omkring et potentielt konfliktfyldt emne.

    Indsatserne repræsenterer samtidig dynamikken i Albertslund Kommunes kommunikation, da vi i hele perioden vil komme til at prioritere nye indsatser indenfor rammerne af Albertslund som den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber.    

    I kompassets centrum ligger vores presse- og social medieindsats, fordi det påvirker al vores kommunikation, både internt og eksternt. Samtidig placerer presse og sociale medier sig i spændingsfeltet mellem drift og indsatser, da vi altid bestræber os på, at vores kommunikationsindhold får liv her, og dermed er med til at bidrage til fortællingen om Albertslund.    

    Kompasset er dynamisk i den forstand, at vi arbejder med at udnytte historier/indhold på flere forskellige kanaler og målgrupper i en kontekstafhængig form. Med det formål at give kommunikationen bredde på tværs af de forskellige snitflader og nå ud til flest muligt. Det betyder, at listen over indsatser og driftspunkter i kompasset ikke er udtømmende. Det eneste, der er fastlagt, er at der hver uge er et opslag med børn, natur, kultur og byudvikling på kommunens facebookside, da det bidrager til at holde fortællingen om Albertslund levende og forbundet til visionen og den udvikling, byen står i. Altså ongoing branding, som hvert forår/sommer suppleres med en større og mere målrettet brandingkampagne.

    Skal vi lykkes med at leve op til formålene (kendskab, forståelse, stolthed) kræver det, at Albertslund Kommunes kommunikation er i øjenhøjde med og tilgængelig for byens borgere og andre indsatsspecifikke målgrupper. Derfor har vi altid øje for det rette sprogbrug og medievalg i konkrete situationer. I nogle tilfælde kan det være levende billeder i form af en lille film med undertekster på Facebook, der skaber øjenhøjden og tilgængeligheden. Andre gange en kort tekst på Aula. Og andre gange igen kan det være medarbejdernes møde med en specifik borgergruppe, der er svaret på den gode situationsbestemte kommunikation.  

    Med kompasset vil vi altså lykkes med, at Albertslund Kommunes kommunikation er moderne og i øjenhøjde med og tilgængelig for borgerne. Det kræver, at kommunikationsenheden i høj grad samarbejder med organisationen og understøtter den i særligt prioriterede indsatser, og der laves professionelle og konkrete kommunikationsplaner til små og store projekter, som er prioriteret og giver liv til visionen.

    For at sikre, at det sker, sørger kommunikationsenheden for at skabeloner til udarbejdelse af plakater, foldere osv. i designlinjen kan laves af relevante medarbejdere i organisationen. Kommunikationsenheden samarbejder bredt i organisationen om Albertslund Kommunes hjemmeside osv. Kommunikationsenheden understøtter og rådgiver om brug af levende billeder, videoer og målrettet brug af de sociale medier og presseindsatser, så Albertslund Kommune kommunikerer professionelt og med kommunikationen bidrager til Albertslund som den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber.  

    Kompasset er godkendt af direktørforum i november 2022. Kommunikationsenheden giver status på indsatsen hver 2. måned i direktørforum.

     

    I guiden til gode tekster får du hjælp til at komme bedst i mål med din skrevne kommunikation.

    Læs guide til gode tekster

    Sidst opdateret: 21. april 2023